IDFI-მ სახალხო დამცველის კონსტიტუციურ სარჩელთან დაკავშირებით სასამართლოს მეგობრის მოსაზრება წარადგინა

სიახლეები | კანონის უზენაესობა და ადამიანის უფლებები 17 თებერვალი 2020

ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტმა სახალხო დამცველის კონსტიტუციურ სარჩელთან დაკავშირებით სასამართლოს მეგობრის მოსაზრება წარადგინა.  სახალხო დამცველის 2019 წლის 11 ნოემბრის N1459 კონსტიტუციური სარჩელი სადავოდ ხდის „საერთო სასამართლოების შესახებ“ ორგანული კანონის ნორმებს, რომლებიც იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მიერ უზენაესი სასამართლოს მოსამართლის თანამდებობაზე ასარჩევად პარლამენტისათვის წარსადგენი კანდიდატების შერჩევას არეგულირებს. სახალხო დამცველი მიიჩნევს, რომ მოქმედი წესი ეწინააღმდეგება კონსტიტუციით გარანტირებულ საჯარო თანამდებობის დაკავების უფლებასა და სამართლიანი სასამართლოს უფლებას.

 

2019 წლის 17 დეკემბერს საკონსტიტუციო სასამართლომ სახალხო დამცველის კონსტიტუციური სარჩელი არსებითად განსახილველად მიიღო.

 

IDFI მიიჩნევს, რომ სადავო ნორმები კონსტიტუციის მოთხოვნებს ეწინააღმდეგება შემდეგ გარემოებათა გამო:

 

- „საერთო სასამართლოების შესახებ“ ორგანული კანონით გათვალისწინებული პროცედურა  ვერ უზრუნველყოფს საჯარო თანამდებობის დაკავების კონსტიტუციით გარანტირებული უფლების პრაქტიკული და ეფექტური რეალიზების შესაძლებლობას;

 

- პირველი ფარული კენჭისყრის დროს იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მიერ  არაინფორმირებული გადაწყვეტილების მიღება ქმნის რისკს იმისა, რომ კანდიდატები, რომლებიც მაღალი კვალიფიკაციითა და კეთილსინდისიერებით გამოირჩევიან, თვითნებურად და დაუსაბუთებლად გამოეთიშონ შერჩევის პროცესს;

 

- უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეთა შესარჩევი კონკურსის მიმდინარეობისას სამ ეტაპიანი ფარული კენჭისყრა გამორიცხავს დასაბუთების შესაძლებლობას და თვითნებური გადაწყვეტილების მიღების რისკს წარმოშობს, რაც კონსტიტუციის მოთხოვნებსა და ამ მხრივ არსებულ საერთაშორისო სტანდარტებს ეწინააღმდეგება;

 

- უზენაესი სასამართლოს კომპეტენტური და კეთილსინდისიერი მოსამართლეებით დაკომპლექტების სათანადო გარანტიების არარსებობა ქმნის რისკს იმისა, რომ დაირღვესსამართლიანი სასამართლოს უფლება, კერძოდ, პირის უფლება მისი საქმე განიხილოს კონსტიტუციის მოთხოვნების შესაბამისად შექმნილმა დამოუკიდებელმა და მიუკერძოებელმა სასამართლომ. 

 

IDFI-ს შეფასებით, კონსტიტუციის 31-ე მუხლით გათვალისწინებული სამართლიანი სასამართლოს უფლება გულისხმობს არა მხოლოდ სასამართლოსადმი ფორმალურ ხელმისაწვდომობას, არამედ უფლების დაცვის რეალური და ეფექტური გარანტიების არსებობას, რომლის უმთავრეს წინაპირობას კვალიფიციური, კეთილსინდისიერი და დამოუკიდებელი მოსამართლეებით სასამართლოს დაკომპლექტება წარმოადგენს.

 

/public/upload/Magda/Keti Kukava/IDFI .pdf

 

მოცემული მასალის მომზადება დაფინანსებულია შვედეთის საერთაშორისო განვითარების თანამშრომლობის სააგენტოს, Sida-ს მიერ. შინაარსზე პასუხისმგებლობა სრულად ეკისრება მის შემქმნელს. Sida შესაძლოა არ იზიარებდეს გამოთქმულ ხედვებსა და ინტერპრეტაციებს.

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

X მოწვევის პარლამენტმა „ინფორმაციული უსაფრთხოების შესახებ“ პრობლემური კანონპროექტი მესამე მოსმენით მიიღო

11.06.2021

IDFI-ის და საქართველოს უნივერსიტეტს შორის თანამშრომლობის მემორანდუმი გაფორმდა

11.06.2021

ლექცია კორუფციის კვლევის თანამედროვე გამოწვევების შესახებ

09.06.2021

ონლაინ კონფერენცია - უახლესი მიღწევები დეზინფორმაციის კვლევაში ცენტრალურ და აღმოსავლეთ ევროპაში და შემდგომი მიმართულებები საქართველოსთვის

02.06.2021
განცხადებები

კოალიცია უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეთა კონკურსს ეხმიანება

07.06.2021

კოალიცია: საკონსტიტუციო სასამართლოს ახალი მოსამართლე ინკლუზიური პროცესით უნდა შეირჩეს

04.06.2021

ხელისუფლების უმოქმედობა კლანის მხარდაჭერის დემონსტირებაა

28.05.2021

ხელმომწერი ორგანიზაციები იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს მოსამართლე წევრების არჩევის შეჩერებას მოითხოვენ

20.05.2021
ბლოგპოსტები

ფართოზოლოვანი ინფრასტრუქტურის სახელმწიფო პროგრამის საპილოტე პროექტი ოზურგეთში

13.05.2021

მოსაზრებები სამუსლიმანო საქართველოს სახელმწიფოებრივ კუთვნილებასთან დაკავშირებით

10.03.2021

1921 წლის ოკუპაცია და „პერესტროიკის“ ხანის ქართული გაზეთები

10.03.2021

საბჭოთა ოკუპაციის ნარატივი რუსეთ-საქართველოს თანამედროვე ურთიერთობების ფონზე: პოლიტიკა, მეხსიერება, იდენტობა

10.03.2021