ვეხმიანებით საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს დასკვნას საქართველოს პრეზიდენტის იმპიჩმენტის თაობაზე

განცხადებები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება 17 ოქტომბერი 2023

საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლომ 16 ოქტომბერს მიიღო დასკვნა, რომლითაც მმართველ პარტიას პრეზიდენტის იმპიჩმენტის ხელოვნური პროცესის გაგრძელების საშუალება მისცა. 

 

ჩვენი შეფასებით, საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ მიღებულ დასკვნაში ყურადღების მიღმაა დარჩენილი არაერთი მნიშვნელოვანი სამართლებრივი საკითხი, რომელზე პასუხის გაცემაც აუცილებელი იქნებოდა არგუმენტირებული შეფასების გასაკეთებლად - პრეზიდენტის სადავო ქმედებები წარმოადგენდა თუ არა კონსტიტუციის დარღვევას. 

 

მიუხედავად ამისა, თუნდაც ჩავთვალოთ, რომ პრეზიდენტმა დაარღვია კონსტიტუცია, კრიტიკას ვერ უძლებს საკონსტიტუციო სასამართლოს მიერ, “კონსტიტუციის დარღვევის დადგენის” შემდგომ განვითარებული მსჯელობა. კერძოდ, საკონსტიტუციო სასამართლომ სრულად უგულებელყო მისი როლი საიმპიჩმენტო დონის კონსტიტუციის დარღვევის საკითხის განსაზღვრისას.  კერძოდ, სასამართლომ პრეზიდენტის საიმპიჩმენტო ქმედების შეფასებისას თავისი ფუნქცია დააკნინა და თავიდან აირიდა პასუხისმგებლობა, შეეფასებინა პრეზიდენტის ქმედებების მართლწინააღმდეგობა საიმპიჩმენტო მიზნებისთვის. 

 

სხვაგვარად, საკონსტიტუციო სასამართლომ სამართლებრივი შეფასების გარეშე დატოვა და სრულად პოლიტიკურ შეფასებას დაუქვემდებარა ის, თუ რამდენად საკმარისი იყო კონსტიტუციის დარღვევის მნიშვნელობა ან/და ეფექტები. ამ თვალსაზრისით მან სრულად გაიზიარა მმართველი პარტიის მოსაზრება, რომ იმპიჩმენტის სამართლებრივ შემადგენლობას კონსტიტუციის ნებისმიერი დარღვევა ქმნის, ხოლო მისი სიმძიმის შეფასება მხოლოდ პარლამენტში ხმების რაოდენობას ებმის. 

 

ამით სასამართლომ დაადგინა სახიფათო პრეცედენტი, რომელიც არა მხოლოდ აკნინებს იმპიჩმენტის ინსტიტუტის მნიშვნელობას, არამედ ზრდის სახელმწიფო ორგანოთა სტაბილური ფუნქციონირების ხელშეშლის რისკებს და ასევე არსებითად აკნინებს იმ აპოლიტიკურ ინსტიტუტთა დამოუკიდებლობის გარანტიებს, რომლებზეც იმპიჩმენტი შეიძლება გავრცელდეს.  მარტივად, საკონსტიტუციო სასამართლომ ერთმანეთისგან საერთოდ არ განასხვავა კონსტიტუციის დარღვევის მნიშვნელობა სხვადასხვა კონსტიტუციური ინსტიტუტის მიზნებისთვის. ამავე დროს, იგივე სასამართლო ყოველწლიურად ათეულობით შემთხვევაში ადგენს კონსტიტუციის დარღვევას და ტექნიკურად ყველა ეს დარღვევა პარლამენტმა შეიძლება იმპიჩმენტის საფუძვლად აქციოს. 

 

ჩვენი მოსაზრებით, საქართველოს საკონსტიტუციო სასამართლოს დასკვნა დაუსაბუთებელია და მნიშვნელოვნად აკნინებს საკონსტიტუციო სასამართლოს როლს იმპიჩმენტის სამართლებრივი კონტროლის სფეროში. 

 

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

„საერთო სასამართლოების შესახებ” საქართველოს ორგანულ კანონში შეტანილი ცვლილებები სასამართლო სისტემის საზოგადოებისადმი ანგარიშვალდებულებას სრულად გამორიცხავს

27.06.2025

საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოების ორგანიზაციების განცხადება წამების მსხვერპლთა მხარდაჭერის საერთაშორისო დღესთან დაკავშირებით

26.06.2025

ადმინისტრაციული პატიმრობა სამართლიანი სასამართლოს უფლების უგულებელყოფით

23.06.2025

ქართული არასამთავრობო ორგანიზაციები ვგმობთ რუსული კანონების ამოქმედებას

19.06.2025
განცხადებები

„საერთო სასამართლოების შესახებ” საქართველოს ორგანულ კანონში შეტანილი ცვლილებები სასამართლო სისტემის საზოგადოებისადმი ანგარიშვალდებულებას სრულად გამორიცხავს

27.06.2025

საქართველოს სამოქალაქო საზოგადოების ორგანიზაციების განცხადება წამების მსხვერპლთა მხარდაჭერის საერთაშორისო დღესთან დაკავშირებით

26.06.2025

მედიის ადვოკატირების კოალიციის განცხადება

03.06.2025

მედიის ადვოკატირების კოალიციის განცხადება

23.05.2025
ბლოგპოსტები

ვიზალიბერალიზაციის გავლენა საქართველოს მოსახლეობის კეთილდღეობაზე

05.05.2025

ვაცლავ ჰაველის "ძალა უძალოთა" - სიმართლე, როგორც წინააღმდეგობის ფორმა

02.04.2025

ქართველი ემიგრანტების საარჩევნო უფლების რეალიზების კუთხით არსებული გამოწვევები და მათი ელექტორალური ქცევა

25.12.2024

რუსეთის სპეცსამსახურების აქტიური ღონისძიება - ალექსანდრე მალკევიჩი საქართველოში

29.11.2024