ფარული მიყურადება საქართველოში: 2015-2016

სიახლეები | მედია,ინტერნეტი და ტელეკომუნიკაცია | პუბლიკაციები | ანგარიში 7 აპრილი 2016

ანგარიშში განხილულია 2015 წლის ივნისიდან 2016 წლის მარტამდე საქართველოში ფარული მიყურადების რეგულირებასთან დაკავშირებული ძირითადი მოვლენები. ესენია: ბოლო დროს გავრცელებული ჩანაწერები, კამპანია „ეს შენ გეხება“-ს აღორძინება 2016 წლის მარტში, ორგასაღებიანი სისტემის პირველი შედეგები და ამ პროცესში პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორის როლი, ასევე, ფარულ მიყურადებასთან დაკავშირებული სტატისტიკური ინფორმაციის პროაქტიულად გამოქვეყნება.

 

მას შემდეგ, რაც 2012 წლის საპარლამენტო არჩევნებამდე ათასობით უკანონო ჩანაწერი გამოვლინდა, ფარული მიყურადების საკითხის დარეგულირება პოლიტიკური დღის წესრიგის მნიშვნელოვანი ნაწილი გახდა.


ამ პროცესში მთავარი აზრთა სხვადასხვაობა გამოიწვია სამართალდამცავი ორგანოების სატელეკომუნიკაციო მონაცემებთან პირდაპირი წვდომის შეზღუდვის საკითხმა. ერთის მხრივ, საქართველოს შინაგან საქმეთა სამინისტრო, პრემიერ-მინისტრი ღარიბაშვილი და პარლამენტის წევრთა ნაწილი მკაცრად ეწინააღმდეგებოდა ამგვარი წვდომის შეზღუდვას. მეორეს მხრივ, საქართველოს პრეზიდენტი, კამპანია „ეს შენ გეხება“-ს მონაწილე არასამთავრობო ორგანიზაციები და პარლამენტის წევრთა ნაწილი ითხოვდა პირდაპირი წვდომის შეზღუდვას.

 

მრავალი დისკუსიის, საბოლოო ვადების გადაწევის, ოთხი სხვადასხვა კანონპროექტისა და ორი საპრეზიდენტო ვეტოს შემდეგ პარლამენტმა მთავრობის მიერ მხარდაჭერილი კანონპროექტი მიიღო. ახალი კანონის მიხედვით, შინაგან საქმეთა სამინისტრომ შეინარჩუნა პირდაპირი წვდომა სატელეკომუნიკაციო ოპერატორების სერვერებზე, თუმცა მიყურადების განსახორციელებლად იგი ვალდებული გახდა სასამართლო ნებართვის მიღების შემდეგ ასევე მოეპოვებინა პერსონალურ მონაცემთა დაცვის ინსპექტორის ნებართვა.


კამპანია „ეს შენ გეხება“-მ მთავრობის მიერ მხარდაჭერილი კანონპროექტის მიღების შემდეგაც განაგრძო პირდაპირი წვდომის შეზღუდვის ადვოკატირება და, ამ მიზნით, საქართველოს პარლამენტის წინააღმდეგ საკონსტიტუციო სასამართლოში სარჩელი შეიტანა.


2015 წლის 31 მარტიდან ამოქმედდა ეგრეთ წოდებული „ორგასაღებიანი“ სისტემა, რომლის მიხედვითაც, პერსონალურ მონაცემთა ინსპექტორს დაეკისრა ვალდებულება შეამოწმოს სასამართლოს (ან, გადაუდებელ შემთხვევებში, პროკურატურის) მიერ მიყურადებაზე გაცემული ნებართვის კანონიერი აღსრულება.


2016 წლის 14 მარტს, პირადი ცხოვრების ამსახველი რამდენიმე ფარული ჩანაწერის გავრცელებისა და საზოგადოებრივი პროტესტის შემდეგ, კვლავ გახდა საჭირო კამპანია „ეს შენ გეხება“-ს აღდგენა. ასევე განახლდა დისკუსია პარლამენტს, სამართალდამცავ ორგანოებსა და პერსონალური ინფორმაციის დაცვის ინსპექტორს შორის პირადი ცხოვრების უფლების დარღვევის შემთხვევაში სასჯელის გამკაცრების შესახებ.


მისასალმებელია ის ფაქტი, რომ უზენაესი სასამართლო 2014 წლის სექტემბრიდან მოყოლებული პროაქტიულად აქვეყნებს მიყურადებასთან დაკავშირებულ სტატისტიკურ ინფორმაციას. ეს ვალდებულება წარმოადგენდა IDFI-ისა და სხვა არასამთავრობო ორგანიზაციების მიერ ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) სამოქმედო გეგმის ფარგლებში შემუშავებულ რეკომენდაციას. ღია მმართველობის პარტნიორობამ (OGP) საქართველოს უზენაესი სასამართლოს მიერ ამ ვალდებულების აღება მსოფლიოს მასშტაბით ერთ-ერთ ყველაზე წარმატებულ და უნიკალურ შემთხვევად აღიარა.

 

 

/public/upload/Meri/Surveillance-Report-06-04-2016-t.i.pdf

 

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

საქართველოს მიერ კორუფციის პრევენციასთან დაკავშირებით მიღებული რეკომენდაციების 70% სრულად შესრულებული არ არის

12.07.2019

საჯარო მმართველობის რეფორმის სამოქმედო გეგმა არსებულ გამოწვევებს ვერ პასუხობს

11.07.2019

რა შეიცვალა საპროკურორო საბჭოს ფუნქცია - მოვალეობებსა და დაკომპლექტების წესში?

11.07.2019

ჩართულობის მხრივ ყველაზე მაღალი ხარისხის მქონე კანონპროექტების ინიციატორი სახელმწიფო უწყებების დაჯილდოება

10.07.2019
განცხადებები

კოალიცია უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის კანდიდატთა შერჩევის მიმდინარე პროცესს აფასებს

17.07.2019

პარლამენტმა სახელმწიფო ინსპექტორის სამსახურის საგამოძიებო უფლებამოსილების ამოქმედება მეოთხედ გადაავადა

09.07.2019

არასამთავრობო ორგანიზაციების განცხადება 20 ივნისს განვითარებულ მოვლენებზე

21.06.2019

კოალიცია, უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეების შერჩევის შემდგომი ეტაპებიდან, საბჭოს ორი წევრის ჩამოცილებას მოითხოვს

20.06.2019
ბლოგპოსტები

რა საფრთხე ემუქრება გამოხატვის თავისუფლებას საქართველოში

13.05.2019

დამოკიდებულება პროკურორებისა და მოსამართლეების ქმედებების მიმართ

22.04.2019

საქართველოს მოსახლეობას განსხვავებული დამოკიდებულება აქვს საქართველოს პროკურატურის მიმართ

10.04.2019

მოსახლეობის ცოდნა და დამოკიდებულება უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეების შერჩევის პროცესის მიმართ

21.02.2019