მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

სიახლეები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება | პუბლიკაციები | ღია მმართველობა და კორუფციასთან ბრძოლა | სტატია 9 იანვარი 2014

ავტორი:ნინო ცუხიშვილი

მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან   მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს  ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას.

საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით[1] - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე.

სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების  უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა.

პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები:

  • მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება;
  • სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე;
  • მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა;
  • მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა;
  • მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე;
  • მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა.

/public/upload/pdf/Research/OGP - WB Protection.pdf

მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) - არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე. სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა. პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები: მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება; სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე; მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა; მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა; მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე; მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა. იხილეთ სრულად: მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) - არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე. სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა. პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები: მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება; სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე; მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა; მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა; მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე; მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა. იხილეთ სრულად: მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

IDFI-მ მონაწილეობა მიიღო ჩეხეთში გამართულ საერთაშორისო კონფერენციაში “საბჭოთა და რუსული დივერსია ევროპის წინააღმდეგ”

18.11.2024

2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებმა საქართველოში ავტოკრატიული ტენდენციები გაამყარა - V-Dem institute-ის შეფასება

13.11.2024

სასამართლოს აქტების პროაქტიული გამოქვეყნება: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

04.11.2024

სტატუსმეტრი 2.0 - როგორ მიდის საქართველო ევროკავშირის 9 ნაბიჯის შესრულებისკენ

01.11.2024
განცხადებები

სტრასბურგის სასამართლომ განსხვავებული აზრის მქონე მოსამართლის სასამართლო სისტემიდან განდევნა დაადასტურა

11.11.2024

მოვუწოდებთ პროკურატურას არჩევნების გაყალბება გამოიძიოს და არა დამკვირვებელი ორგანიზაციების საქმიანობა

06.11.2024

სასამართლო ხელისუფლებამ სისტემურ საარჩევნო დარღვევებზე თვალი არ უნდა დახუჭოს

05.11.2024

სამართლებრივი ბრძოლა რუსული კანონის წინააღმდეგ სტრასბურგში გაგრძელდება

17.10.2024
ბლოგპოსტები

ინტერმუნიციპალური საქმიანობის გაძლიერება საქართველოში

21.10.2024

საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევების პრევენციის ინსტიტუციური მექანიზმები

21.10.2024

კრიპტოვალუტის საქართველოს ფინანსურ სისტემაში ინტეგრირების გამოწვევები და სტრატეგიული მიდგომა ბლოკჩეინისა და უძრავი ქონების მიმართ კორუფციის წინააღმდეგ საბრძოლველად

21.10.2024

ქართული ენის არცოდნა, როგორც გამოწვევა პოლიტიკურ პროცესებში ეთნიკური უმცირესობების ჩართულობის თვალსაზრისით

21.10.2024