მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

სიახლეები | კანონის უზენაესობა და ადამიანის უფლებები | პუბლიკაციები | ღია მმართველობა | სტატია 9 იანვარი 2014

ავტორი:ნინო ცუხიშვილი

მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან   მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს  ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას.

საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით[1] - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე.

სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების  უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა.

პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები:

  • მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება;
  • სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე;
  • მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა;
  • მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა;
  • მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე;
  • მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა.

/public/upload/pdf/Research/OGP - WB Protection.pdf

მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) - არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე. სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა. პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები: მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება; სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე; მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა; მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა; მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე; მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა. იხილეთ სრულად: მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
მამხილებლის ინსტიტუტი (whistleblowing) საქართველოში შესაბამისად არ ფუნქციონირებს, რადგან მამხილებლის დაცვის მარეგულირებელ კანონმდებლობაში („საჯარო სამსახურში ინტერესთა შეუთავსებლობისა და კორუფციის შესახებ“ საქართველოს კანონში) - არსებული ნორმები ვერ უზრუნველყოფს საჯარო მოსამსახურის მიერ მხილების განხორციელების შესაბამის პროცედურასა და მამხილებლის უფლებების სათანადო დაცვის გარანტიებს. საქართველოს კანონმდებლობა იცნობს მხილების მხოლოდ შიდა არხებით განხორციელების შესაძლებლობას, რაც საჯარო სამსახურში დასაქმებულ პირს უზღუდავს ინფორმაციის მიწოდების შესაძლებლობას საჯარო სამსახურის გარეთ შესაბამისი ორგანოებისა და საზოგადოებისათვის. ასევე, საქართველოს კანონმდებლობა არ ითვალისწინებს მამხილებლის მიერ მის მიმართ განხორციელებული შემზღუდველი ქმედებების თაობაზე საჩივრის წარდგენისა და მიყენებული ზიანის ანაზღაურების შესაძლებლობას. შესაბამისად, საჯარო მოსამსახურეები თავს არიდებენ საჯარო სამსახურში არსებული ან შესაძლო სამართალდარღვევის არსებობის თაობაზე ინფორმაციის გამჟღავნებას. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვა წარმოადგენს ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) ერთ-ერთ მნიშვნელოვან გამოწვევას, რომელიც პარტნიორობის წევრმა ქვეყნებმა უნდა გაითვალისწინონ სამოქმედო გეგმის შემუშავებისას გამჭვირვალე და ანგარიშვალდებული საჯარო სამსახურის შექმნის მიზნით. ღია მმართველობის პარტნიორობის ფარგლებში, გამჭვირვალობის და ანგარიშვალდებულების ინიციატივის მიერ, საერთაშორისოდ აღიარებულ არასამთავრობო ორგანიზაციებთან თანამშრომლობით - შემუშავდა ღია მმართველობის გზამკვლევი.გზამკვლევის მიზანია დაეხმაროს პარტნიორობის წევრ სახელმწიფოებს მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში. ღია მმართველობის გზამკვლევი მოიცავს საჯარო მმართველობის განხორციელებასთან დაკავშირებულ ძირითად საკითხებს და წარმოადგენს რეკომენდაციებს საჯარო მმართველობის ღიაობის გაუმჯობესების მიზნით. საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის საკითხი განხილულია არასამთავრობო ორგანიზაცია Wistleblowing International Network-ის მიერ მომზადებული რეკომენდაციების საფუძველზე. სტატიის მიზანია მამხილებლის დაცვის გარანტიების უზრუნველსაყოფად ღია მმართველობის გზამკვლევში წარმოდგენილი რეკომენდაციების განხილვა და საქართველოს მთავრობისათვის მეორე სამოქმედო გეგმის შემუშავების პროცესში მამხილებლის დაცვის ძირითადი საკანონმდებლო და ადმინისტრაციული მიმართულებების განსაზღვრა. პარტნიორობის წევრი სახელმწიფოების მიერ საჯარო სამსახურში მამხილებლის დაცვის მიზნით მნიშვნელოვანია განხორციელდეს შემდეგი ღონისძიებები: მამხილებლის დაცვის შესაბამისი საკანონმდებლო ბაზისა და სახელმწიფო პოლიტიკის შემუშავება; სამოქალაქო ცნობიერების ამაღლების კამპანიის წარმოება საჯარო სამსახურში მამხილებლის ინსტიტუტის მნიშვნელობის თაობაზე; მამხილებლისათვის დამოუკიდებელი და კონფიდენციალური საკონსულტაციო სამსახურის შექმნა; მამხილებლის უფლებების დაცვის კომპეტენტური სახელმწიფო ორგანოს შექმნა და მისი შესაბამისი უფლებამოსილებით აღჭურვა; მამხილებლის დაცვის გარანტიების გავრცელება საიდუმლო ინფორმაციაზე მომუშავე პერსონალზე; მამხილებლის ინსტიტუტის მხარდაჭერის მიზნით სახელმწიფო ფონდის შექმნა. იხილეთ სრულად: მამხილებლის დაცვა, როგორც ღია მმართველობის პარტნიორობის (OGP) მნიშვნელოვანი გამოწვევა

წყარო: http://www.idfi.ge/?cat=news&topic=486&lang=ka
© ინფორმაციის თავისუფლების განვითარების ინსტიტუტი (IDFI). 2014 წელი. ყველა უფლება დაცულია
სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

ბენეფიციარ მესაკუთრეთა მონიტორნიგის გზამკვლევი

26.11.2021

კიბერსივრცეში პერსონალური მონაცემების დაცულობის უზრუნველყოფა: გამოწვევები და საჭიროებები საქართველოსთვის

25.11.2021

ბენეფიციარი მესაკუთრეების გამჭვირვალობა საქართველოსა და ვიშეგრადის ქვეყნებში

24.11.2021

IDFI-იმ ბენეფიციარ მესაკუთრეებზე სახელმძღვანელოსა და რეგიონული კვლევის პრეზენტაცია გამართა

24.11.2021
განცხადებები

კოალიცია პარლამენტში უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეობის კანდიდატებთან გასაუბრებების დაწყებას ეხმაურება

24.11.2021

კოალიცია მოუწოდებს პარლამენტს ჯეროვნად და დროულად აღასრულოს საკონსტიტუციო სასამართლოს გადაწყვეტილება

22.11.2021

საქართველოს მთავრობა ანტიკორუფციული გარემოს შესახებ OECD-ის ანგარიშის მიღებას აფერხებს

19.11.2021

IDFI-ის შეფასებით მიხეილ სააკაშვილის საქმეთა განხილვა ბრალდებულის სამართლიანი სასამართლოს უფლების უგულებელყოფით მიმდინარეობს

17.11.2021
ბლოგპოსტები

ონლაინ ინფორმაციის მანიპულირების ეფექტები: ვინ უნდა შეიმუშავოს და განახორციელოს საჭირო მექანიზმები

20.10.2021

სამთავრობო OGP-ის რეგრესი საქართველოში

06.10.2021

სიკვდილი, როგორც საარჩევნო კამპანიის ძირითადი ნარატივი საქართველოში

29.09.2021

პირადი ცხოვრების ხელშეუხებლობის უფლების დარღვევა - სისტემური გამოწვევა საქართველოსთვის

16.09.2021