IDFI-ის განცხადება გენერალური პროკურორის არჩევის წესის ცვლილებასთან დაკავშირებით

განცხადებები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება 8 სექტემბერი 2021

2021 წლის 7 სექტემბერს საქართველოს პარლამენტმა პირველი მოსმენით, 126 ხმით საკონსტიტუციო ცვლილებებს მხარი დაუჭირა. სამწუხაროდ, კონსტიტუციური კანონის პროექტიდან ამოღებულ იქნა გენერალური პროკურორის კვალიფიციური უმრავლესობით არჩევასთან დაკავშირებული საკითხი, რაც მომავალში მხოლოდ ერთი პარტიის მიერ მისი არჩევის რისკს შეამცირებდა და უწყების დამოუკიდებლობისა და ნეიტრალიტეტის გაძლიერების კუთხით წინგადადგმული ნაბიჯი იქნებოდა. დღეს მოქმედი კანონმდებლობით, გენერალურ პროკურორს საპროკურორო საბჭოს წარდგინებით პარლამენტი სრული შემადგენლობის უმრავლესობით ირჩევს.

 

გენერალური პროკურორის დანიშვნის წესის ცვლილებას, კერძოდ, მის არჩევას პარლამენტის წევრთა კვალიფიციური უმრავლესობით, პოლიტიკურ პარტიებს შორის 19 აპრილს დადებული შეთანხმება ითვალისწინებდა. შეთანხმების თანახმად, გენერალური პროკურორი უნდა დაინიშნოს საუკეთესო საერთაშორისო პრაქტიკის შესაბამისად, გამჭვირვალე, მიუკერძოებელი, დამსახურებაზე დაფუძნებული პროცესით. გენერალური პროკურორის დანიშვნის წესის ცვლილებაზე უარის თქმით მმართველმა პარტიამ კიდევ ერთხელ დაადასტურა, რომ მას არ გააჩნია პროკურატურის რეფორმირების პოლიტიკური ნება და სურს შეინარჩუნოს კონტროლი მთლიანად მართლმსაჯულების სისტემაზე. 

 

აღნიშნული ფაქტი უარყოფითად შეაფასეს საერთაშორისო პარტნიორებმაც. აშშ-ს საელჩოს განცხადებით, ეს კიდევ ერთი გაშვებული შესაძლებლობაა, საქართველოს ჰქონდეს დამოუკიდებელი, გამჭვირვალე და მიუკერძოებელი მართლმსაჯულების სისტემა, ხოლო ევროკავშირის ელჩმა - კარლ ჰარცელმა აღნიშნა, რომ საქართველოს მიერ აღებული სასამართლო სისტემის რეფორმირების ვალდებულებების თვალსაზრისით, ამ ცვლილებაზე უარის თქმა მესამე წარუმატებლობაა ამ ორი თვის განმავლობაში.

 

ბოლო წლებში გატარებულმა რეფორმებმა ვერ უზრუნველყო რეალურად დამოუკიდებელი და პოლიტიკურად ნეიტრალური პროკურატურის სისტემის ჩამოყალიბება. გენერალური პროკურორის ცალმხრივი პოლიტიკური მხარდაჭერით დანიშვნის წესი პოლიტიკურად მოტივირებული გადაწყვეტილების მიღების რისკებს წარმოშობს. არსებული საკანონმდებლო რეგულირების პირობებში, პროკურატურა პოლიტიკურ გავლენებს დაქვემდებარებულ ინსტიტუტად აღიქმება. 

 

კანონის უზენაესობის სფეროში ძირეული რეფორმების განხორციელებას და პოლიტიკური ზეგავლენისგან თავისუფალი მართლმსაჯულების სისტემის უზრუნველყოფას გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს ქვეყნის პოლიტიკური სტაბილურობისა და ევროკავშირი-საქართველოს სამომავლო ურთიერთობისათვის.  

 

ბოლო პერიოდში განვითარებული მოვლენები მნიშვნელოვნად აზიანებს ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისა და ევრო-ატლანტიკური ინტეგრაციის პროცესს.  წინა კვირას, ევროკავშირის წარმომადგენლობის ხელმძღვანელის  მოვალეობის დროებითმა შემსრულებელმა - ჯულიენ კრამპა აღნიშნა, რომ საქართველომ ვერ შეძლო საკმარისად შეესრულებინა მაკროფინანსური დახმარების მიღების პირობა, კერძოდ, გაეზარდა სასამართლო სისტემის დამოუკიდებლობა, ანგარიშვალდებულება და ხარისხი. ამ ფონზე, გენერალური პროკურორის არჩევის წესის ცვლილებაზე უარი კიდევ ერთი საგანგაშო ნიშანია იმისა, რომ მართლმსაჯულების სისტემის რეფორმასთან დაკავშირებული ვალდებულებების უგულებელყოფით, მმართველი პარტია აფერხებს ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისა და ევროინტეგრაციის პროცესს. 

 

 

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

ლიზიკო აბზიანიძის მოგონებები

12.07.2024

ამერიკული სამხედრო დახმარება - რატომ, რისთვის და რამდენით აფინანსებს აშშ საქართველოს

11.07.2024

GRECO-ს შეფასების მე-5 რაუნდის ანგარიშის მიმოხილვა: გამოვლენილი გამოწვევები და საქართველოსთვის გაცემული რეკომენდაციები

11.07.2024

ონლაინ ტრენინგი საჯარო მონაცემების მოპოვებისა და შეგროვების საკითხებზე

10.07.2024
განცხადებები

მთავრობის კურსი ევროკავშირში გაწევრების პროცესის შეჩერებას იწვევს

04.07.2024

ქართული არასამთავრობო ორგანიზაციები საქართველოს მოქალაქეებზე ხელისუფლების მიერ მართულ ძალადობას გმობენ

13.06.2024

არასამთავრობო ორგანიზაციების ერთობლივი განცხადება ღია მმართველობა საქართველოს (OGP) საბჭოს დატოვების შესახებ

11.06.2024

ვაგრძელებთ სამართლებრივ ბრძოლას რუსული კანონის წინააღმდეგ

30.05.2024
ბლოგპოსტები

პასუხისმგებლიანი ხელოვნური ინტელექტის გლობალური ინდექსის შედეგები აღმოსავლეთ ევროპასა და ცენტრალურ აზიაში

04.07.2024

შეთქმულების თეორიები პოსტსაბჭოთა სივრცესა და საქართველოში - ინტერვიუ ილია იაბლოკოვთან

05.06.2024

Აშშ-ს Სანქციების საფრთხე და საქართველოს ეკონომიკა

27.05.2024

მაღალი დონის კორუფციის გადაუჭრელი პრობლემა საქართველოში

15.02.2024