IDFI-ის განცხადება გენერალური პროკურორის არჩევის წესის ცვლილებასთან დაკავშირებით

განცხადებები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება 8 სექტემბერი 2021

2021 წლის 7 სექტემბერს საქართველოს პარლამენტმა პირველი მოსმენით, 126 ხმით საკონსტიტუციო ცვლილებებს მხარი დაუჭირა. სამწუხაროდ, კონსტიტუციური კანონის პროექტიდან ამოღებულ იქნა გენერალური პროკურორის კვალიფიციური უმრავლესობით არჩევასთან დაკავშირებული საკითხი, რაც მომავალში მხოლოდ ერთი პარტიის მიერ მისი არჩევის რისკს შეამცირებდა და უწყების დამოუკიდებლობისა და ნეიტრალიტეტის გაძლიერების კუთხით წინგადადგმული ნაბიჯი იქნებოდა. დღეს მოქმედი კანონმდებლობით, გენერალურ პროკურორს საპროკურორო საბჭოს წარდგინებით პარლამენტი სრული შემადგენლობის უმრავლესობით ირჩევს.

 

გენერალური პროკურორის დანიშვნის წესის ცვლილებას, კერძოდ, მის არჩევას პარლამენტის წევრთა კვალიფიციური უმრავლესობით, პოლიტიკურ პარტიებს შორის 19 აპრილს დადებული შეთანხმება ითვალისწინებდა. შეთანხმების თანახმად, გენერალური პროკურორი უნდა დაინიშნოს საუკეთესო საერთაშორისო პრაქტიკის შესაბამისად, გამჭვირვალე, მიუკერძოებელი, დამსახურებაზე დაფუძნებული პროცესით. გენერალური პროკურორის დანიშვნის წესის ცვლილებაზე უარის თქმით მმართველმა პარტიამ კიდევ ერთხელ დაადასტურა, რომ მას არ გააჩნია პროკურატურის რეფორმირების პოლიტიკური ნება და სურს შეინარჩუნოს კონტროლი მთლიანად მართლმსაჯულების სისტემაზე. 

 

აღნიშნული ფაქტი უარყოფითად შეაფასეს საერთაშორისო პარტნიორებმაც. აშშ-ს საელჩოს განცხადებით, ეს კიდევ ერთი გაშვებული შესაძლებლობაა, საქართველოს ჰქონდეს დამოუკიდებელი, გამჭვირვალე და მიუკერძოებელი მართლმსაჯულების სისტემა, ხოლო ევროკავშირის ელჩმა - კარლ ჰარცელმა აღნიშნა, რომ საქართველოს მიერ აღებული სასამართლო სისტემის რეფორმირების ვალდებულებების თვალსაზრისით, ამ ცვლილებაზე უარის თქმა მესამე წარუმატებლობაა ამ ორი თვის განმავლობაში.

 

ბოლო წლებში გატარებულმა რეფორმებმა ვერ უზრუნველყო რეალურად დამოუკიდებელი და პოლიტიკურად ნეიტრალური პროკურატურის სისტემის ჩამოყალიბება. გენერალური პროკურორის ცალმხრივი პოლიტიკური მხარდაჭერით დანიშვნის წესი პოლიტიკურად მოტივირებული გადაწყვეტილების მიღების რისკებს წარმოშობს. არსებული საკანონმდებლო რეგულირების პირობებში, პროკურატურა პოლიტიკურ გავლენებს დაქვემდებარებულ ინსტიტუტად აღიქმება. 

 

კანონის უზენაესობის სფეროში ძირეული რეფორმების განხორციელებას და პოლიტიკური ზეგავლენისგან თავისუფალი მართლმსაჯულების სისტემის უზრუნველყოფას გადამწყვეტი მნიშვნელობა აქვს ქვეყნის პოლიტიკური სტაბილურობისა და ევროკავშირი-საქართველოს სამომავლო ურთიერთობისათვის.  

 

ბოლო პერიოდში განვითარებული მოვლენები მნიშვნელოვნად აზიანებს ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისა და ევრო-ატლანტიკური ინტეგრაციის პროცესს.  წინა კვირას, ევროკავშირის წარმომადგენლობის ხელმძღვანელის  მოვალეობის დროებითმა შემსრულებელმა - ჯულიენ კრამპა აღნიშნა, რომ საქართველომ ვერ შეძლო საკმარისად შეესრულებინა მაკროფინანსური დახმარების მიღების პირობა, კერძოდ, გაეზარდა სასამართლო სისტემის დამოუკიდებლობა, ანგარიშვალდებულება და ხარისხი. ამ ფონზე, გენერალური პროკურორის არჩევის წესის ცვლილებაზე უარი კიდევ ერთი საგანგაშო ნიშანია იმისა, რომ მართლმსაჯულების სისტემის რეფორმასთან დაკავშირებული ვალდებულებების უგულებელყოფით, მმართველი პარტია აფერხებს ქვეყნის დემოკრატიული განვითარებისა და ევროინტეგრაციის პროცესს. 

 

 

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

ეთნიკური უმცირესობების პოლიტიკური ჩართულობა და მათი ელექტორალური ქცევა

12.09.2024

ფარული მეთვალყურეობის ზედამხედველობა: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

05.09.2024

პერსონალურ მონაცემთა დაცვის სამსახური არ ასაჯაროებს იმ პერსონალურ მონაცემებს, რომელთა გამოქვეყნებასაც რუსული კანონი სამოქალაქო და მედია ორგანიზაციებს ავალდებულებს

30.08.2024

დაბლოკილი ვებგვერდები საქართველოში: სტატისტიკის ანალიზი

19.08.2024
განცხადებები

მმართველი პარტია მართლმსაჯულების საკითხებს პროპაგანდისტული და პარტიული ინტერესებისათვის იყენებს

21.08.2024

რუსული კანონის წინააღმდეგ სამართლებრივი ბრძოლა საკონსტიტუციო სასამართლოში გაგრძელდება

17.07.2024

მთავრობის კურსი ევროკავშირში გაწევრების პროცესის შეჩერებას იწვევს

04.07.2024

ქართული არასამთავრობო ორგანიზაციები საქართველოს მოქალაქეებზე ხელისუფლების მიერ მართულ ძალადობას გმობენ

13.06.2024
ბლოგპოსტები

ფარული მეთვალყურეობის ზედამხედველობა: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

05.09.2024

დაბლოკილი ვებგვერდები საქართველოში: სტატისტიკის ანალიზი

19.08.2024

ბენეფიციარი მესაკუთრეების მონაცემების ხელმისაწვდომობის გამოწვევები უნგრეთში

29.07.2024

ბენეფიციარი მესაკუთრეების გამჭვირვალობა სლოვაკეთში: მიმდინარე მოვლენების ანალიზი და მთავარი საჭიროებები

29.07.2024