ბენეფიციარი მესაკუთრეების გამჭვირვალობა ჩეხეთის რესპუბლიკაში: მიმდინარე მოვლენების ანალიზი და მთავარი საჭიროებები

პუბლიკაციები | ბლოგპოსტები | ღია მმართველობა და კორუფციასთან ბრძოლა 29 ივლისი 2024

ანალიზი მოამზადა კატერინა მადალოვამ, KohoVolit.eu

 

შეჯამება - ძირითადი მიგნებები

 

 - ბენეფიციარი საკუთრების რეესტრმა ჩეხეთის რესპუბლიკაში განიცადა მნიშვნელოვანი განვითარება 2018 წლიდან და ჩამოყალიბდა შეზღუდული არასაჯარო რეესტრიდან ბენეფიციარ მესაკუთრეთა საჯაროდ ხელმისაწვდომ რეესტრში.

 

 - 2021 წლის 1 ივნისიდან ძალაში შესული კანონით ბენეფიციარი მესაკუთრეთა რეგისტრაციის შესახებ No37/2021 კოლექტივი, ახორციელებდა ევროკავშირის მე-5 AML დირექტივის მოთხოვნებს და მნიშვნელოვნად აფართოებდა დაფიქსირებული ინფორმაციის ფარგლებს.

 

 - ცვლილება კანონში No245/2022 კოლ. (ამოქმედია 2022 წლის 1 ოქტომბრიდან) კიდევ უფრო დახვეწა ბენეფიციარი მესაკუთრის განმარტება და გააფართოვა ვალდებული სუბიექტების სპექტრი, რომელიც პასუხობს პრაქტიკულ გამოცდილებას და ევროკავშირის მოთხოვნებს.

 

 - 2022 წლის თებერვალში უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ ხაზი გაუსვა ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის სტრატეგიულ მნიშვნელობას ეროვნული უსაფრთხოებისთვის და საერთაშორისო სანქციების განხორციელებისთვის.

 

 - 2023 წლის კვლევამ გამოავლინა მნიშვნელოვანი ხარვეზები ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეესტრში მონაცემების ხარისხში, განსაკუთრებით რუსეთთან პოტენციური კავშირების მქონე კომპანიებისთვის.

 

 - დაფიქსირდა ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეესტრიდან რუსი მფლობელების გასვლის ტენდენცია, რამაც გამოიწვია კითხვები საკუთრებაში არსებული ფაქტობრივი ცვლილებებისა და რეალური საკუთრების სტრუქტურების დამალვის შესახებ.

 

 - არსებობს გამოწვევები ბენეფიციარი მესაკუთრეების იდენტიფიცირებაში კომპლექსურ საკუთრების სტრუქტურებში, განსაკუთრებით სატრასტო ფონდების გამოყენებისას (აგროფერტის საქმე).

 

 - ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციასთან დაკავშირებული ვალდებულებების შეუსრულებლობის სანქციები არასაკმარისად შემაკავებელი აღმოჩნდა, განსაკუთრებით მსხვილი კორპორაციებისთვის.

 

 - ახალი პრობლემები მოიცავს "ნაცრისფერი ექსპორტის" გამოყენებას სანქციების გვერდის ავლით და პოსტსაბჭოთა კრიმინალური ჯგუფების საქმიანობის ჩეხეთში გადატანა.

 

 - მომავალ კანონმდებლობას, მათ შორის კანონს ფულის გათეთრების წინააღმდეგ სატრანზიტო ანგარიშების მეშვეობით და ევროპული AML პაკეტის განხორციელებას, აქვს პოტენციალი კიდევ უფრო გააძლიეროს ფინანსური დანაშაულისა და სანქციების თავიდან აცილების წინააღმდეგ ბრძოლა.

 

1. შესავალი

 

ბენეფიციარი საკუთრების გამჭვირვალობა არის ფულის გათეთრების, ტერორიზმის დაფინანსებისა და სანქციების თავიდან აცილების წინააღმდეგ ბრძოლის მთავარი ინსტრუმენტი. ჩეხეთის რესპუბლიკაში ეს სფერო 2018 წლიდან დინამიურ განვითარებას განიცდიდა, რაც პასუხობს საერთაშორისო სტანდარტების ცვალებადობას, ევროკავშირის მოთხოვნებს და უსაფრთხოების ახალ გამოწვევებს.

 

ამ საკითხის მნიშვნელობა მკვეთრად გაიზარდა 2022 წლის თებერვალში უკრაინაში რუსეთის შეჭრის შემდეგ, რამაც ხაზი გაუსვა კორპორაციული საკუთრების სტრუქტურების იდენტიფიცირებისა და მონიტორინგის ეფექტური ინსტრუმენტების საჭიროებას, განსაკუთრებით საერთაშორისო სანქციების განხორციელებასა და ეროვნული უსაფრთხოების დაცვას.

 

ეს ანალიზი ასახავს კანონმდებლობისა და პრაქტიკის განვითარებას ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის სფეროში ჩეხეთის რესპუბლიკაში 2018 წლიდან დღემდე, განსაზღვრავს ძირითად ეტაპებს, მუდმივ პრობლემებსა და ახალ გამოწვევებს და გთავაზობთ რეკომენდაციებს სისტემის გამჭვირვალობისა და ეფექტურობის შემდგომი გაზრდისთვის.

 

2. საკანონმდებლო განვითარება

 

2.1 სახელმწიფო 2018 წლამდე

 

2018 წლამდე ჩეხეთის რესპუბლიკაში არ არსებობდა ბენეფიციარი საკუთრების სპეციალიზებული რეესტრი. ინფორმაცია საკუთრების სტრუქტურების შესახებ იყო ფრაგმენტული სხვადასხვა საჯარო რეესტრში და ხშირად არასრული ან მიუწვდომელი.

 

2.2 პირველი განხორციელება 2018 წელს

 

  - ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის შემოღება კანონით No304/2013 კოლექციით, იურიდიულ და ფიზიკურ პირთა საჯარო რეესტრებისა და ნდობის რეესტრის შესახებ.

 - რეესტრი არასაჯარო იყო, ხელმისაწვდომი მხოლოდ სახელმწიფო ორგანოების შეზღუდული წრისთვის.

 - ბენეფიციარი მესაკუთრის განმარტება შეზღუდული და ხშირად გაურკვეველი იყო.

 - არ იყო ეფექტური სანქციები შეუსრულებლობისთვის.

 

2.3 აქტი ბენეფიციარი მესაკუთრეთა რეგისტრაციის შესახებ (No37/2021 კოლექტივი)

 

 - ძალაშია 2021 წლის 1 ივნისიდან.

 - ახორციელებს ევროკავშირის AML-ის მე-5 დირექტივის (დირექტივა (EU) 2018/843) მოთხოვნებს.

 - ძირითადი ცვლილებები:

         ○ ბენეფიციარი მესაკუთრეთა საჯაროდ ხელმისაწვდომი რეესტრის შემოღება.

         ○ ბენეფიციარი მესაკუთრის განმარტების გაფართოება.

         ○ სანქციების დაწესება ბენეფიციარი მესაკუთრეთა რეგისტრაციის შეუსრულებლობისთვის, მათ შორის 500 000 CZK-მდე (დაახლოებით 20 000 ევრო) ჯარიმის ჩათვლით.

         ○ საჯარო რეესტრებიდან გარკვეული მონაცემების ავტომატური ტრანსკრიფციის დანერგვა.

 

2.4 ცვლილება ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეგისტრაციის შესახებ აქტში (No245/2022 კრებული)

 

 - ძალაშია 2022 წლის 1 ოქტომბრიდან.

 - პასუხობს პრაქტიკულ გამოცდილებას და ევროკომისიის მოთხოვნებს.

 - ძირითადი ცვლილებები:

      ○        ბენეფიციარი მესაკუთრის კონცეფციის ცვლილება:

           ■ტერმინოლოგიის უნიფიცირება - ახლა მხოლოდ ქოლგის ტერმინი „ბენეფიციარი მესაკუთრე“ გამოიყენება „საბოლოო ბენეფიციარის“ და „საბოლოო გავლენის მქონე პირის“ წინა განსხვავების ნაცვლად.

           ■იუსტიციისსამინისტრომუზრუნველყოტერმინოლოგიისავტომატურიცვლილებარეესტრშიარსებულ ჩანაწერებში.

           ■რეკომენდებულიაამავტომატურიპროცესისსიზუსტისშემოწმებაშესაძლოტექნიკურიშეცდომებისგამო.

      ○        ბენეფიციარი მესაკუთრეთა წრის გაფართოება:

           ■ამჟამადბენეფიციარმესაკუთრედგანიხილებაისპირები, ვინც:

                     - აქვს 25%-ზე მეტი წილი რეგისტრირებულ კაპიტალში

                     - აქვს ხმის უფლების 25%-ზე მეტი წილი

                     - გქონდეთ 25%-ზე მეტი წილი მოგებაში, სხვა საკუთარ რესურსებში ან სალიკვიდაციო ნაშთში

           ■ამპირობებიდანმხოლოდერთისდაკმაყოფილებასაკმარისია.

 

           ■ბენეფიციარიმფლობელიასევეშეიძლებაიყოსჩუმიპარტნიორიანკანონიერიორგანოპრემიებისუფლებით.

 

           ■ახლა, კორპორაციისბენეფიციარმფლობელებშიასევეშედისპირები, რომლებიც ახორციელებენ გადამწყვეტ გავლენას კორპორაციაში, რომელსაც აქვს 25%-ზე მეტი წილი მოცემულ (შემოწმებულ) კორპორაციაში.

 

      ○        ვალდებული სუბიექტების წრის გაფართოება:

          ■ამჟამადისეთისუბიექტები, როგორიცაასახლისმესაკუთრეთაასოციაციები, პროფკავშირები, ეკლესიები, პოლიტიკური პარტიები ან სანადირო ასოციაციები, უნდა დაარეგისტრირონ თავიანთი ბენეფიციარი მფლობელი.

          ■ამსუბიექტებისთვისშემოღებულიანორმატიულიორგანოებისწევრებისავტომატურიტრანსკრიფციაბენეფიციარმესაკუთრეთარეესტრში.

     ○        ავტომატური ტრანსკრიფციების გაფართოება:

          ■სარეგისტრაციოსისტემისახალიინტერფეისისდანერგვა.

          ■ავტომატურიტრანსკრიფციისსფეროსგაფართოება, მათშორისბიზნესკორპორაციებისსტრუქტურები, სადაცგადამწყვეტიგავლენახორციელდებაკონტროლის საფუძველზე.

 

 

2.5 სანქციების აქტი (No. 1/2023 კრებული)

 

   - დამტკიცებულია 2023 წელს.

   - აფართოებს ჩეხეთის ინსტრუმენტებს საერთაშორისო სანქციების განხორციელებისა და აღსრულებისთვის.

   - იძლევა სანქციების რეჟიმების დამრღვევ სუბიექტების უფრო ეფექტურ იდენტიფიკაციას და სანქციებს.

 

2.6 მომავალი კანონმდებლობა

 

   - კანონი ფულის გათეთრების წინააღმდეგ სატრანზიტო ანგარიშებით (მომზადების პროცესში).

   - სისხლის სამართლის კოდექსში ცვლილება, რომელიც აძლიერებს სასჯელებს საერთაშორისო სანქციების დარღვევისთვის (მომზადების პროცესში).

   - ევროპული AML პაკეტის განხორციელება (დაგეგმილი 2025 წელს).

 

2.7 რეესტრი მიუწვდომელია საზოგადოებისთვის

 

  - ევროკავშირის იუსტიციის სასამართლოს ბოლო გადაწყვეტილებამ გააუქმა ევროკავშირის კანონმდებლობის დებულება ბენეფიციარი საკუთრების რეესტრში საზოგადოების წვდომის შესაძლებლობის შესახებ.

 - ევროკავშირის წევრი ქვეყნები ვალდებულნი არიან გახადონ თავიანთი ბენეფიციარი საკუთრების რეესტრები საზოგადოებისთვის მიუწვდომელი და დაუშვან წვდომა მხოლოდ ლეგიტიმური ინტერესის მქონე პირებზე.

 - მიუხედავად იმისა, რომ ჩეხეთს ეს ნაბიჯი ჯერ არ გადაუდგამს, სავარაუდოდ, უახლოეს მომავალში ამას გააკეთებს.

 

 

3. პრაქტიკული განხორციელება და შესაბამისი განვითარება

3.1 პერიოდი 2018-2021 წწ

 - არასაჯარო რეესტრში რეგისტრაციის ვალდებულებასთან შესაბამისობის დაბალი მაჩვენებელი.

 -  სახელმწიფო ორგანოების მიერ კონტროლისა და აღსრულების შეზღუდული შესაძლებლობები.

 - სარეგისტრაციო ვალდებულებების გვერდის ავლების შემთხვევები რთული მესაკუთრე სტრუქტურებისა და ოფშორული კომპანიების გამოყენებით.

 

3.2 ბენეფიციარ მესაკუთრეთა საჯარო რეესტრის შემოღება (2021 წ.)

 

 - ბენეფიციარი მესაკუთრეთა საჯაროდ ხელმისაწვდომი რეესტრის გაშვება https://esm.justice.cz/ .

 - ინფორმაციის გამჭვირვალობისა და ხელმისაწვდომობის გაზრდა საჯარო, მედიისა და არაკომერციული სექტორისთვის.

 - სარეგისტრაციო ვალდებულებების შესრულების ეტაპობრივი ზრდა, მაგრამ მონაცემთა ხარისხისა და სისრულის მუდმივი პრობლემები.

 

3.3 ბენეფიციარი საკუთრების რეესტრის ეფექტურობის კვლევა (2023)

 

 - რუსეთის ფედერაციასთან პოტენციური კავშირების მქონე 18585 ჩეხური კომპანიის ნიმუშზე ჩატარებულმა ანალიზმა გამოავლინა მნიშვნელოვანი ხარვეზები:

 - კომპანიების მხოლოდ 35,5%-ს აქვს რუსი პირის სრულფასოვანი რეგისტრაცია რეესტრში.

 - კომპანიების 13%-ს ბენეფიციარი მფლობელი საერთოდ არ ჰყავს რეგისტრირებული.

 - 18%-ში რეგისტრირებულია მხოლოდ სხვა ეროვნების პირები.

 - 33%-ს აქვს არასრული ჩანაწერები, რომლებიც არ აკმაყოფილებს საკანონმდებლო მოთხოვნებს.

 - დაფიქსირდა რუსი მფლობელების გაყვანის ტენდენცია - კომპანიების 3%-მა დაკარგა რუსი მფლობელის რეკორდი 2022 წლის განმავლობაში.

 

3.4 ახალი გამოწვევები უკრაინაში რუსეთის შეჭრის შემდეგ (2022-2024 წწ.)

 - სანქცირებული ფიზიკურ პირებთან და სუბიექტებთან კავშირების მქონე კომპანიების სწრაფი და ზუსტი იდენტიფიკაციის გაზრდილი საჭიროება.

 - რუსეთში "ნაცრისფერი ექსპორტის" ზრდა მესამე ქვეყნების გავლით (თურქეთი, ყაზახეთი, ყირგიზეთი).

 - პოსტსაბჭოთა კრიმინალური ჯგუფების საქმიანობის გადატანა ჩეხეთში.

 - ფულის გათეთრებისა და სანქციების თავის არიდების რისკი.

 

4. შერჩეული შემთხვევის კვლევები

 

4.1 აგროფერტი და ყოფილი პრემიერ-მინისტრი ანდრეი ბაბიში

 

 - გრძელვადიანი შემთხვევა, რომელიც ასახავს ბენეფიციარი მესაკუთრეების იდენტიფიცირების სირთულეს სატრასტო ფონდების გამოყენებისას.

 - განვითარება:

       ○ 2017 წელი: აგროფერტის აქციების გადაცემა სატრანსპორტო ფონდებში ინტერესთა კონფლიქტის აქტში შეტანილი ცვლილების საპასუხოდ.

       ○ 2019 წელი: ევროკომისიის აუდიტმა აღმოაჩინა ანდრეი ბაბიშის ინტერესთა მუდმივი კონფლიქტი.

      ○ 2021 წელი: ევროკომისია ადასტურებს ინტერესთა კონფლიქტს, რამაც გამოიწვია აგროფერტის სუბსიდიების შეჩერება.

 - აჩვენებს სისტემის ფუნქციონირებას პოლიტიკურად დაუცველი პირების შემთხვევაში, მაგრამ ასევე ავლენს ხარვეზებს კანონმდებლობაში სატრასტო ფონდებთან დაკავშირებით.

 

 

4.2 Alza.cz

 - ელექტრონული კომერციის ერთ-ერთი უმსხვილესი ჩეხური კომპანია „ჩეხური ამაზონი“.

 - ადვოკატი პაველ სტეინვიხტი ჩამოთვალა როგორც „ირიბი ბენეფიციარი მფლობელი“.

 - კომპანიის დამფუძნებელი, ალეშ ზავორალი, რომელიც ზოგადად მის მფლობელად ითვლება, რეესტრში საერთოდ არ არის ჩამოთვლილი.

 - საქმემ გამოიწვია დისკუსია ტერმინ ბენეფიციარი მესაკუთრის სწორი ინტერპრეტაციისა და კომპლექსურ საკუთრების სტრუქტურებში უფრო მკაფიო განმარტების აუცილებლობის შესახებ.

 - ასახავს მსხვილი კორპორაციებისთვის ბენეფიციარი მესაკუთრის რეგისტრაციის ვალდებულებების არასაკმარის აღსრულებას.

 

4.3 რუსეთში „რუხი ექსპორტის“ ზრდა

 

 - უკრაინაში რუსეთის შემოჭრის დაწყების შემდეგ მესამე ქვეყნებში ექსპორტის მკვეთრი ზრდა:

      ○ თურქეთი: ყოველწლიურად 11 მილიარდი CZK-დან 20 მილიარდ CZK-მდე გაზრდა.

      ○ ყაზახეთი: ორჯერ მეტი.

      ○ ყირგიზეთი: ათჯერ გაიზარდა.

 - მიუთითებს სანქციების პოტენციურ თავის არიდებაზე და ტრანსსასაზღვრო ტრანზაქციების უკეთესი მონიტორინგის აუცილებლობაზე.

 

4.4 ფულის გათეთრება სატრანზიტო ანგარიშების მეშვეობით

 

 - Národní centrála proti organizovanému zločinu-ს (NCOZ, ორგანიზებულ დანაშაულთან ბრძოლის ეროვნული ცენტრი) თანახმად, ჩეხეთის რესპუბლიკის გავლით 2020-2021 წლებში 100 მილიარდი CZK (4 მილიარდი ევრო) გათეთრდა.

 - ცხადყოფს ფინანსური დანაშაულის წინააღმდეგ ბრძოლის არსებული ინსტრუმენტების არაადეკვატურობას და ახალი კანონმდებლობის აუცილებლობას.

 

5. BO გამჭვირვალობის სტანდარტების დანერგვის შედეგები

5.1 დადებითი ზემოქმედება

 

 - საკუთრების სტრუქტურების გამჭვირვალობის გაზრდა.

 - ინფორმაციის უკეთესი ხელმისაწვდომობა მედიისთვის, არაკომერციული სექტორისთვის და საზოგადოებისთვის.

 - გაძლიერებული ინსტრუმენტები ფულის გათეთრებისა და ტერორისტული დაფინანსების წინააღმდეგ საბრძოლველად.

 - საერთაშორისო სანქციების განხორციელების გაუმჯობესებული შესაძლებლობები.

 

5.2 მუდმივი და ახალი გამოწვევები

 

 - არასაკმარისი ეფექტურობა სანქციების თავიდან აცილების წინააღმდეგ ბრძოლაში.

 - საფრთხე ეროვნული უსაფრთხოებისთვის არასრული ან არაზუსტი მონაცემების გამო.

 - სახელმწიფო შესყიდვებისა და სუბსიდიების დროს ინტერესთა კონფლიქტის თავიდან აცილების გართულებები.

 - რეესტრში არსებული ხარვეზების გამო ფულის გათეთრების წინააღმდეგ ბრძოლაში შეფერხება.

 - ჩეხეთის რესპუბლიკის რეპუტაციის რისკი საერთაშორისო კონტექსტში.

 - ბენეფიციარი საკუთრების დამალვის ახალი მეთოდები, მათ შორის რთული ტრანსსასაზღვრო სტრუქტურების გამოყენება.

 

6. რეკომენდაციები

 

 - ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეესტრში გადამოწმების მექანიზმების გაძლიერება, მათ შორის რეგულარული შემოწმებისა და სხვა მონაცემთა ბაზებთან ჯვარედინი გადამოწმების დანერგვის ჩათვლით.

 

 - გააუმჯობესოს ტრანსსასაზღვრო თანამშრომლობა და ინფორმაციის გაცვლა ბენეფიციარი მფლობელების შესახებ, განსაკუთრებით ევროკავშირის ფარგლებში და ძირითად პარტნიორ ქვეყნებთან.

 

 - სატრანზიტო ანგარიშების მეშვეობით ფულის გათეთრების წინააღმდეგ კანონმდებლობის მიღების დაჩქარება და მისი ეფექტური განხორციელების უზრუნველყოფა.

 

 - მნიშვნელოვნად გააძლიეროს სახელმწიფოს ანალიტიკური შესაძლებლობები სანქციების განხორციელებისა და აღსრულების სფეროში, განსაკუთრებით ფინანსური ანალიტიკური სამსახურის, საგარეო საქმეთა სამინისტროს, მრეწველობისა და ვაჭრობის სამინისტროსა და ორგანიზებულ დანაშაულთან ბრძოლის ეროვნულ ცენტრში (NCOZ).

 

 - ევროპული AML პაკეტის ხარისხისა და დროული განხორციელების პრიორიტეტი, ახალი წესების პრაქტიკულ გამოყენებადობაზე აქცენტით.

 

 - განიხილეთ უძრავი ქონების მესაკუთრეთა რეგისტრაციისათვის უფრო მკაცრი რეჟიმის შემოღება, განსაკუთრებით უცხოური სუბიექტებისთვის, გაერთიანებული სამეფოს მოდელის მიხედვით. 

 

 - შემოიღონ წესები, რომ კომპანიებს ჩამოერთვას საგადასახადო სამოთხეები სახელმწიფო ფულისგან, მათ შორის სახელმწიფო კონტრაქტები და სუბსიდიები.

 

 - დანერგეთ მონაცემთა ანალიზის უფრო დახვეწილი ინსტრუმენტები სახელმწიფო შესყიდვების პრეტენდენტებისა და გრანტის განმცხადებლების სკრინინგისთვის ხელოვნური ინტელექტისა და მანქანური სწავლების გამოყენებით.

 

 - განიხილონ საკანონმდებლო გადაწყვეტილებები, რომლებიც უკრაინის აღდგენის მიზნით განსაზღვრული სანქცირებული აქტივების კონფისკაციის საშუალებას იძლევა, საერთაშორისო სამართლისა და ევროკავშირის სხვა ქვეყნების პრაქტიკის შესაბამისად.

 

 - გამჭვირვალე ლობირების წესების შემოღება არადემოკრატიულ რეჟიმებთან დაკავშირებული პირების არასასურველი ჩარევის ადგილის შეზღუდვის მიზნით.

 

 - გააძლიეროს კომპანიების განათლება და მხარდაჭერა ბენეფიციარი მესაკუთრეთა სათანადო იდენტიფიკაციისა და რეგისტრაციის სფეროში, მათ შორის დეტალური მეთოდოლოგიური გაიდლაინებისა და დახმარების ცენტრის შექმნა.

 

 - ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციასთან დაკავშირებული ვალდებულებების დარღვევისთვის სანქციების გაზრდა, ჯარიმების პროგრესული მასშტაბით, სუბიექტის ზომისა და მნიშვნელობის გათვალისწინებით. 

 

 - გააუმჯობესოს კოორდინაცია ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციასთან დაკავშირებულ მონიტორინგსა და აღსრულებაზე პასუხისმგებელ სახელმწიფო ორგანოებს შორის.

 

 - რეგულარულად შეაფასოს ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის სფეროში კანონმდებლობისა და პრაქტიკის ეფექტურობა და მოქნილი რეაგირება ახლად გამოვლენილ ხარვეზებსა და გამოწვევებზე.

 

 - განიხილონ ბენეფიციარი საკუთრების რეესტრში რეგისტრაციისას პირადობის სავალდებულო დადასტურების შემოღება, მაგალითად ელექტრონული იდენტიფიკაციის ან ნოტარიული დამოწმების გზით.

 

7. დასკვნა

 

ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის განვითარება ჩეხეთის რესპუბლიკაში 2018 წლიდან აჩვენებს მნიშვნელოვან პროგრესს, მაგრამ ასევე ავლენს კრიტიკულ ხარვეზებს, რომლებიც საჭიროებენ დაუყოვნებლივ ყურადღებას. 2022 წლის თებერვალში უკრაინაში რუსეთის შეჭრამ მკვეთრად გაუსვა ხაზი ბენეფიციარი საკუთრების ეფექტური რეგისტრაციის სტრატეგიულ მნიშვნელობას, გარდაქმნას იგი ადმინისტრაციული საკითხიდან ეროვნული უსაფრთხოების საკითხად.

 

მიუხედავად იმისა, რომ 2021 წელს საჯაროდ ხელმისაწვდომი ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეესტრის შემოღება იყო მნიშვნელოვანი წინგადადგმული ნაბიჯი გამჭვირვალობის თვალსაზრისით, პრაქტიკამ გამოავლინა რიგი მუდმივი პრობლემები და ახალი გამოწვევები. რეგისტრირებული მონაცემების ხარისხისა და სისრულის ხარვეზები, განსაკუთრებით რუსეთთან პოტენციური კავშირების მქონე კომპანიებისთვის, ძირს უთხრის მთელი სისტემის ეფექტურობას. ახალი საფრთხეები, როგორიცაა "ნაცრისფერი ექსპორტის" ზრდა სანქციების გვერდის ავლით და პოსტსაბჭოთა კრიმინალური ჯგუფების საქმიანობის ჩეხეთში გადატანა, მოითხოვს საკანონმდებლო ბაზის და მონიტორინგისა და აღსრულების პრაქტიკული ინსტრუმენტების შემდგომ გაძლიერებას.

 

გადასადგმელი ძირითადი ნაბიჯების შეჯამება:

 

 - სასწრაფოდ წარადგინონ და მიიღონ კანონმდებლობა ფულის გათეთრების წინააღმდეგ სატრანზიტო ანგარიშების მეშვეობით.

 

 - ბენეფიციარ მესაკუთრეთა რეესტრში გადამოწმების მექანიზმების გაძლიერება მონაცემთა სანდოობის გაზრდის მიზნით.

 

 - ფინანსური ანალიტიკური სამსახურის, ორგანიზებულ დანაშაულთან ბრძოლის ეროვნული ცენტრის (NCOZ) და სხვა შესაბამისი ორგანოების საკადრო და ტექნოლოგიური შესაძლებლობების დაუყოვნებლივ გაძლიერება.

 

 - ევროკავშირის დონეზე ბენეფიციარი საკუთრების რეგისტრაციის სტანდარტების ჰარმონიზაციის ხელშეწყობა და საერთაშორისო თანამშრომლობის გააქტიურება.

 

 - წამოიწყონ ვრცელი საგანმანათლებლო კამპანიები ბიზნეს სექტორისთვის და უზრუნველყონ ინსტრუმენტები, რათა ხელი შეუწყონ თავიანთი ვალდებულებების შესრულებას.

 

 - უფრო ინტენსიურად ჩართეთ სამოქალაქო საზოგადოება და მედია მათ დამკვირვებლის როლში.

 

მომავალ კანონმდებლობას, მათ შორის ევროპული AML პაკეტის განხორციელებას, აქვს პოტენციალი ამ გამოწვევების გადაჭრის პოტენციალი. მომავალი წარმატების გასაღები იქნება არა მხოლოდ ახალი კანონმდებლობის მიღება, არამედ, რაც მთავარია, მისი ეფექტური განხორციელება და აღსრულება. ეს მოითხოვს სახელმწიფოს ანალიტიკური შესაძლებლობების მნიშვნელოვან გაძლიერებას, საერთაშორისო თანამშრომლობის გაუმჯობესებას და მონაცემთა ანალიზისთვის მოწინავე ტექნოლოგიების გამოყენებას.

 

ჩეხეთს აქვს შესაძლებლობა გახდეს მთავარი მოთამაშე ბენეფიციარი საკუთრების გამჭვირვალობისა და ფინანსური დანაშაულის წინააღმდეგ ბრძოლის სფეროში. შემოთავაზებული რეკომენდაციების განხორციელებამ შეიძლება მნიშვნელოვნად გააძლიეროს ქვეყნის მდგრადობა არადემოკრატიული რეჟიმებისა და ორგანიზებული დანაშაულის გავლენის მიმართ, გააუმჯობესოს ბიზნეს გარემო და გააძლიეროს საზოგადოების ნდობა ეკონომიკური სისტემის მთლიანობის მიმართ.

 

ბენეფიციარი საკუთრების გამჭვირვალობა არ არის ფუფუნება, არამედ აუცილებლობა ჩეხეთის რესპუბლიკის უსაფრთხოებისა და კეთილდღეობისთვის. ჩვენ უპრეცედენტო გამოწვევების წინაშე ვდგავართ, მაგრამ ასევე გვაქვს უპრეცედენტო შესაძლებლობა, რომ მათ პირისპირ შევხვდეთ. მხოლოდ ყველა პასუხისმგებელი აქტორის - პოლიტიკოსების, ოფიციალური პირების, მეწარმეების, ჟურნალისტების და მოქალაქეების ერთობლივი და კოორდინირებული ძალისხმევით შეგვიძლია ავაშენოთ სისტემა, რომელიც ეფექტურად დაიცავს ჩვენს ეკონომიკას ბოროტად გამოყენებისგან და უზრუნველყოფს, რომ ჩეხეთი არ იქნება საეჭვო ფულისა და გავლენის თავშესაფარი. .

 

ბენეფიციარი საკუთრების გამჭვირვალობისთვის ბრძოლა არის გრძელვადიანი პროცესი, რომელიც მოითხოვს მუდმივ ადაპტაციას ახალ საფრთხეებთან და გამოწვევებთან.

 

                     

ანალიზი მომზადდა პროექტის - „ხელისუფლების ანგარიშვალდებულებისთვის სამოქალაქო საზოგადოების გაძლიერება და გამჭვირვალობის სტანდარტების გაზრდა" - ფარგლებში, რომელიც თანადაფინანსებულია ჩეხეთის, უნგრეთის, პოლონეთისა და სლოვაკეთის მთავრობების მიერ ვიშეგრადის საერთაშორისო ფონდის ვიშეგრადის გრანტების მეშვეობით. ის ასევე დაფინანსებულია სამხრეთ კორეის რესპუბლიკის საგარეო საქმეთა სამინისტროს მიერ. ფონდის მისიაა ცენტრალურ ევროპაში მდგრადი რეგიონული თანამშრომლობის იდეების განვითარება. 

ანალიზის შინაარსზე პასუხისმგებელია KohoVolit.eu და მასში გამოთქმული მოსაზრებები შეიძლება არ ასახავდეს ვიშეგრადის საერთაშორისო ფონდისა და სამხრეთ კორეის რესპუბლიკის საგარეო საქმეთა სამინისტროს შეხედულებებს. 

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

IDFI-მ მონაწილეობა მიიღო ჩეხეთში გამართულ საერთაშორისო კონფერენციაში “საბჭოთა და რუსული დივერსია ევროპის წინააღმდეგ”

18.11.2024

2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებმა საქართველოში ავტოკრატიული ტენდენციები გაამყარა - V-Dem institute-ის შეფასება

13.11.2024

სასამართლოს აქტების პროაქტიული გამოქვეყნება: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

04.11.2024

სტატუსმეტრი 2.0 - როგორ მიდის საქართველო ევროკავშირის 9 ნაბიჯის შესრულებისკენ

01.11.2024
განცხადებები

სტრასბურგის სასამართლომ განსხვავებული აზრის მქონე მოსამართლის სასამართლო სისტემიდან განდევნა დაადასტურა

11.11.2024

მოვუწოდებთ პროკურატურას არჩევნების გაყალბება გამოიძიოს და არა დამკვირვებელი ორგანიზაციების საქმიანობა

06.11.2024

სასამართლო ხელისუფლებამ სისტემურ საარჩევნო დარღვევებზე თვალი არ უნდა დახუჭოს

05.11.2024

სამართლებრივი ბრძოლა რუსული კანონის წინააღმდეგ სტრასბურგში გაგრძელდება

17.10.2024
ბლოგპოსტები

ინტერმუნიციპალური საქმიანობის გაძლიერება საქართველოში

21.10.2024

საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევების პრევენციის ინსტიტუციური მექანიზმები

21.10.2024

კრიპტოვალუტის საქართველოს ფინანსურ სისტემაში ინტეგრირების გამოწვევები და სტრატეგიული მიდგომა ბლოკჩეინისა და უძრავი ქონების მიმართ კორუფციის წინააღმდეგ საბრძოლველად

21.10.2024

ქართული ენის არცოდნა, როგორც გამოწვევა პოლიტიკურ პროცესებში ეთნიკური უმცირესობების ჩართულობის თვალსაზრისით

21.10.2024