რა საკითხებს მოიცავს საქართველოსა და ევროკავშირს შორის ასოცირების შესახებ შეთანხმება?

სიახლეები | კარგი მმართველობა | პუბლიკაციები | სტატია 27 ივნისი 2014

დღეს საქართველოსა და ევროკავშირს შორის ასოცირების შესახებ შეთანხმებას მოეწერა ხელი. მხარეებს შორის აღნიშნული ხელშეკრულების ტექსტზე მუშაობა თითქმის სამი წელი მიმდინარეობდა, თუმცა ბუნებრივია ის ძალში ხელმოწერისთანავე ვერ  შევა. ასოცირების შესახებ შეთანხმება საერთაშორისო ხელშეკრულებას წარმოდგენს, შესაბამისად მისი  რატიფიცირება უნდა მოხდეს  ერთი მხრივ, საქართველოს პარლამენტის, ხოლო მეორე მხრივ, ევროკავშირის წევრი ქვეყნებსა და ევროპარლამენტის მიერ.

 

უდავოა, რომ ასოცირების შესახებ ხელშეკრულება ისტორიული მნიშვნელობის მატარებელია ჩვენი ქვეყნისთვის. შესაბამისად მნიშვნელოვანია ყველა მოქალაქე ინფორმირებული იყოს იმ ძირითადი საკითხების შესახებ, რომლებსაც შეთანხმება მოიცავს. უპირველეს ყოვლისა ხელშეკრულებაში საუბარია ევროკავშირის მიერ ისეთი პრინციპების პატივისცემაზე, როგორიც არის ადამიანის უფლებების დაცვა, თავისუფალი ვაჭრობა, კანონის უზენაესობა, კარგი მმართველობა, კორუფციასთან ბრძოლა და ა.შ. სხვათა შორის, ხაზგასმულია სახელმწიფო მმართველობის გამჭვირვალობის, ანგარიშვალდებულებისა და აქტიური სამოქალაქო საზოგადოების არსებობის მნიშვნელობა. მხარეები თანხმდებიან განაგრძონ თანამშრომლობა საჯარო მართველობის რეფორმირების, ეფექტიანი, ქმედითი და გამჭვირვალე პროფესიონალური საჯარო სამსხურის შექმნის მიზნით.

 

პოლიტიკური დიალოგისა და რეფორმის ფარგლებში ევროკავშირი აღიარებს საქართველოს ტერიტორიულ მთლიანობას და კვლავაც მზადყოფნას გამოთქვამს დაეხმაროს ქვეყანას კონფლიქტების მოგვარებაში. სტაბილურობა და უსაფრთხოება  მეზობელ სახელმწიფოებში ევროკავშირის ერთ–ერთ პრიორიტეტს წარმოადგენს. 

 

ასოცირების შესახებ ხელშეკრულების უმნიშვნელოვანესი ნაწილი ღრმა და ყოვლისმომცველი თავისუფალი სავაჭრო სივრცის შესახებ შეთანხმებაა. აღნიშნულის საბოლოო მიზანი საქართველოსთვის ევროკავშირში მოქმედ ისეთ თავისუფლებებზე წვდომაა, როგორიც არის საქონლის, მომსახურების და კაპიტალის თავისუფალი გადაადგილება. თავისუფალი სავაჭრო ზონის შექმნის შედეგად  გაუქმდება საბაჟო გადასახადები იმპორტზე, რაც საბოლოო ჯამში გაზრდის საქართველოს ეკონომიკას.

 

ასოცირების შესახებ ხელშეკრულება დეტალურად არ აწესრიგებს ევროკავშირის წვერ ქვეყნებსა და საქართველოს შორის უვიზო მიმოსვლის საკითხებს. აღნიშნული  საქართველოსა და ევროკავშირის შორის ვიზების გაცემის პროცედურის გამარტივების შესახებ ხელშეკრულების საგანია. უდავოა, მანამ სანამ უვიზო მიმოსვლა გახდება შესაძლებელი უნდა მოხდეს საქართველოს კანონმდებლობისა და პრაქტიკის შესაბამისობაში მოყვანა ევროკავშირის მოთხოვნებთან, მათ შორის ეფექტური საიმიგრაციო პოლიტიკის შექმნის გზით, სწორედ ამიტომ ასოცირების ხელშეკრულება ყურადღებას ამახვილებს მხარეთა თანამშრომლობაზე მიგრაციისა და საზღვრის დაცვის სფეროებში.

 

უყურადღებოდ არ უნდა დარჩეს ევროკავშირის მზადყოფნა დაეხმაროს საქართველოს ისეთი სფეროების რეფორმირებასა და განვითარებაში როგორიც არის დასაქმება, სოციალური პოლიტიკა და ჯანდაცვა, რეგიონული განვითარება, თანამშრომლობა ენერგეტიკისა და გარემოს დაცვის სფეროებში, სოფლის მეურნეობის ხელშეწყობა, ტურიზმის განვითარება და სხვა. 

 

ხელშეკრულებაში ნათლად არის დაფიქსირებული ევროკავშირის მზადყოფნა ფინანსური დახმარება გაუწიოს საქართველოს სხვადასხვა რეფორმის დაგეგმვისა და განხორციელების მიზნით. აღსანიშნავია რომ 2011-2013 წებში საქართველოს ევროკავშირისგან დახმარების სახით 180 მლნ ევრო გამოეყო.

 

უნდა ითქვას, რომ  ხელშეკრულება საკმაოდ ზოგადი ხასიათის არის და ეხება სახელმწიფო მმართველობის ბევრ მნიშვნელოვან საკითხს, მხარეთა მიერ განსახორციელებელი კონკრეტული ქმედებები კი  შესაბამის სამოქმედო გეგმაში იქნება გაწერილი. აქვე ხაზგასასმელია ის, რომ ასოცირების შესახებ შეთანხმების  ხელმოწერა ჯერ კიდევ არ ნიშნავს ევროკავშირის წევრობის შეუქცევადი პროცესის დაწყებას. სწორედ, ამიტომ მნიშვნელოვანია საქართველომ არ დაიშუროს ძალ–ღონე ხელშეკრულებაში მითითებული კონკრეტული სფეროების შემდგომი რეფორმირებისათვის.

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

კარგი მმართველობის რეფორმის როლი ეკონომიკურ განვითარებასა და ინვესტიციების მოზიდვაში - IDFI საერთაშორისო ეკონომიკურ ფორუმზე საკუთარი პანელით წარსდა

19.06.2019

საჯარო ინფორმაციის პროაქტიული გამოქვეყნების პრაქტიკა საქართველოს საჯარო დაწესებულებებში

14.06.2019

საქართველოში საჯარო უწყებების ვებგვერდებზე ინფორმაციის პროაქტიული განთავსების სტატისტიკა

14.06.2019

ვებგვერდებზე ინფორმაციის პროაქტიული განთავსების დინამიკა

14.06.2019
განცხადებები

იუსტიციის საბჭო უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეების კანდიდატებთან დაკავშირებულ საჯარო ინფორმაციას არ გასცემს

19.06.2019

არასამთავრობო ორგანიზაციების განცხადება 14 და 16 ივნისს მომხდარ მოვლენებთან დაკავშირებით

18.06.2019

კოალიცია მედიის ადვოკატირებისთვის მიიჩნევს, რომ მაუწყებლობის თვითრეგულირებას მიკუთვნებული საკითხების რეგულირებაში გადატანა დაუშვებელია

15.06.2019

კოალიციის განცხადება სახელმწიფო ინსპექტორის ირგვლივ მიმდინარე მოვლენებზე

10.06.2019
ბლოგპოსტები

რა საფრთხე ემუქრება გამოხატვის თავისუფლებას საქართველოში

13.05.2019

დამოკიდებულება პროკურორებისა და მოსამართლეების ქმედებების მიმართ

22.04.2019

საქართველოს მოსახლეობას განსხვავებული დამოკიდებულება აქვს საქართველოს პროკურატურის მიმართ

10.04.2019

მოსახლეობის ცოდნა და დამოკიდებულება უზენაესი სასამართლოს მოსამართლეების შერჩევის პროცესის მიმართ

21.02.2019