ვენეციის კომისიის მორიგი დასკვნა სასამართლოზე: დადებითი ცვლილებები და სისტემური გამოწვევები

სიახლეები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება | ანალიზი 11 ოქტომბერი 2023

2023 წლის 9 ოქტომბერს ვენეციის კომისიამ მნიშვნელოვანი დასკვნა გამოაქვეყნა “საერთო სასამართლოების შესახებ” საქართველოს ორგანულ კანონში შეტანილ და შესატან ცვლილებებთან დაკავშირებით. 

 

ვენეციის კომისიის დასკვნის ცხადი მითითებით, საქართველოს არ განუხორციელებია იმ დონის საკანონმდებლო ცვლილებები, რომელიც იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს ფუნდამენტურ რეფორმად დაკვალიფიცირდებოდა. კომისიის შეფასებით, განხორციელებული დადებითი ცვლილებები არის ფრაგმენტული და იგი არ მიემართება იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს წევრთა არჩევის,  უფლებამოსილებების განაწილების ანდა გადაწყვეტილების მიღების წესს. აღსანიშნავია, რომ ვენეციის კომისიის დასკვნა სრულად თანხვედრაშია მართლმსაჯულების კოალიციის შეფასებასთან, რომლის მიხედვითაც, განხორციელებული ცვლილებები ფრაგმენტულია და არ პასუხობს მართლმსაჯულების სისტემის რეალურ გამოწვევებს.

 

პრობლემის სიმწვავის ნათლად წარმოსაჩენად ვენეციის კომისია მიუთითებს, რომ საქართველოს იუსტიციის უმაღლეს საბჭოში არსებული მდგომარეობა შეიძლება აკმაყოფილებდეს ე.წ. ვეთინგის (საბჭოს წევრთა უფლებამოსილების ვადამდე შეწყვეტა) კრიტერიუმებს. 

 

უნდა აღინიშნოს, რომ ვენეციის კომისია დადებითად აფასებს საქართველოს მიერ გაწეულ ძალისხმევას რამდენიმე მიმართულებით. ამის სანიმუშო მაგალითია სასამართლოს გადაწყვეტილებების ხელმისაწვდომობის უზრუნველყოფისთვის განხორციელებული ცვლილება და ახალ წესში დარჩენილი ხარვეზის აღმოსაფხვრელად წარდგენილი კანონის პროექტი. მიუხედავად ამისა, კომისიის დასკვნით, საკანონმდებლო ცვლილებები ვერ პასუხობს მართლმსაჯულების სისტემურ გამოწვევებს.

 

აღსანიშნავია, რომ ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსის მოსაპოვებლად, საქართველომ სასამართლოს, მათ შორის, იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს რეფორმა უნდა განახორციელოს  ვენეციის კომისიის რეკომენდაციების შესაბამისად.  ვენეციის კომისიის მიერ იდენტიფიცირებული სისტემური გამოწვევების უგულებელყოფა და სათანადო შემხვედრი ნაბიჯის გადაუდგმელობა, ავტომატურად ნიშნავს EU-ს მიერ გაცემული ერთ-ერთი ფუნდამენტური რეკომენდაციის შეუსრულებლად დატოვებას.

 

ამ თვალსაზრისით გვსურს ყურადღება გავამახვილოთ, მართლმსაჯულების კოალიციის მიერ გამოქვეყნებულ ხედვასა და სამ საფეხურიანი რეფორმის განხორციელების საჭიროებაზე, ხოლო მის სრულ განხორციელებამდე გარდამავალი ღონისძიებების გამოყენების აუცილებლობაზე. აღსანიშნავია, რომ ამ ხედვის დანერგვაზე მუშაობის დაწყება, მნიშვნელოვნად გააუმჯობესებს ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსის მოპოვების შანსებს, ვინაიდან ეს იქნება ძლიერი გზავნილი მართლმსაჯულების სისტემურ გამოწვევებზე მუშაობის რეალური დაწყების შესახებ. 

 

 

 

/public/upload/Analysis/Venice Commission.docx.pdf

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

IDFI-ს მიმართულების ხელმძღვანელი, ანტონ ვაჭარაძე, ჩეხეთში გამართულ კონფერენციაზე “საბჭოთა და რუსული დივერსია ევროპის წინააღმდეგ”

18.11.2024

2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებმა საქართველოში ავტოკრატიული ტენდენციები გაამყარა - V-Dem institute-ის შეფასება

13.11.2024

სასამართლოს აქტების პროაქტიული გამოქვეყნება: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

04.11.2024

სტატუსმეტრი 2.0 - როგორ მიდის საქართველო ევროკავშირის 9 ნაბიჯის შესრულებისკენ

01.11.2024
განცხადებები

სტრასბურგის სასამართლომ განსხვავებული აზრის მქონე მოსამართლის სასამართლო სისტემიდან განდევნა დაადასტურა

11.11.2024

მოვუწოდებთ პროკურატურას არჩევნების გაყალბება გამოიძიოს და არა დამკვირვებელი ორგანიზაციების საქმიანობა

06.11.2024

სასამართლო ხელისუფლებამ სისტემურ საარჩევნო დარღვევებზე თვალი არ უნდა დახუჭოს

05.11.2024

სამართლებრივი ბრძოლა რუსული კანონის წინააღმდეგ სტრასბურგში გაგრძელდება

17.10.2024
ბლოგპოსტები

ინტერმუნიციპალური საქმიანობის გაძლიერება საქართველოში

21.10.2024

საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევების პრევენციის ინსტიტუციური მექანიზმები

21.10.2024

კრიპტოვალუტის საქართველოს ფინანსურ სისტემაში ინტეგრირების გამოწვევები და სტრატეგიული მიდგომა ბლოკჩეინისა და უძრავი ქონების მიმართ კორუფციის წინააღმდეგ საბრძოლველად

21.10.2024

ქართული ენის არცოდნა, როგორც გამოწვევა პოლიტიკურ პროცესებში ეთნიკური უმცირესობების ჩართულობის თვალსაზრისით

21.10.2024