ინტერნეტის ხელმისაწვდომობა ადამიანის ფუნდამენტური უფლებაა

სიახლეები | კანონის უზენაესობა, ადამიანის უფლებები და მედიის თავისუფლება | პუბლიკაციები | სტატია 6 ივლისი 2016

ავტორი: გიორგი ლომთაძე

 

1 ივლისს, გაეროს ადამიანის უფლებათა საბჭომ მიიღო რეზოლუცია, რითიც ინტერნეტის ხელმისაწვდომობა ადამიანის ფუნდამენტურ და ძირითად უფლებად აღიარა.


რეზოლუციის პირველი პუნქტის თანახმად, ადამიანები ინტერნეტის გამოყენების დროს (Online) იმავე უფლებებით უნდა სარგებლობდნენ (მაგალითად, გამოხატვის თავისუფლება), რომლებითაც სარგებლობენ კავშირგარეშე (Offline). რეზოლუცია ასევე მოუწოდებს სახელმწიფოებს ხელი შეუწყონ ციფრულ წიგნიერებას (digital literacy) და უზრუნველყონ ინფორმაციაზე ხელმისაწვდომობა ინტერნეტში, რაც განათლების უფლების ხელშეწყობის ეფექტიანი ინსტრუმენტია. 

 

ასევე, რეზოლუციის მე-10 პუნქტი:


„ერთმნიშვნელოვნად გმობს ელექტრონულ ინფორმაციაზე წვდომის ან ელექტრონული ინფორმაციის გავრცელების გამიზნულად შეფერხებასა თუ აღკვეთას.“


გაეროს ადამიანის უფლებათა საყოველთაო დეკლარაციაზე დაყრდნობით, რეზოლუცია მოუწოდებს მთავრობებს დაიცვან მისი 15-ვე პუნქტი, რათა ადამიანის უფლებები ინტერნეტშიც იყოს დაცული.


აღსანიშნავია, რომ რეზოლუციას მხარი არ დაუჭირეს შემდეგმა ქვეყნებმა:


• რუსეთი
• ჩინეთი
• საუდის არაბეთი
• ინდონეზია
• ინდოეთი
• სამხრეთ აფრიკის რესპუბლიკა

 

ამ ქვეყნებისთვის პრობლემური იყო რეზოლუციის მე-10 პუნქტი, რომელიც გმობს ელექტრონულ ინფორმაციაზე წვდომის ან ელექტრონული ინფორმაციის გავრცელების გამიზნულად შეფერხებასა თუ აღკვეთას. წინააღმდეგობის მიუხედავად, რეზოლუციაში მე-10 პუნქტი შენარჩუნდა.


გაეროს ადამიანის უფლებათა საბჭოს რეზოლუციის დაცვა სახელმწიფოებისთვის სამართლებრივი თვალსაზრისით არაა სავალდებულო. თუმცა, რეზოლუცია სახელმწიფოებისთვის ასრულებს ერთგვარი გზამკვლევის ფუნქციას, რათა მათ ჯეროვნად უზრუნველყონ ადამიანის უფლება, ჰქონდეს ინფორმაციაზე ხელმისაწვდომობა ინტერნეტში და თავისუფლად გამოხატოს აზრი ინტერნეტის გამოყენების დროს.

სხვა მასალები ამ თემაზე
სიახლეები

IDFI-მ მონაწილეობა მიიღო ჩეხეთში გამართულ საერთაშორისო კონფერენციაში “საბჭოთა და რუსული დივერსია ევროპის წინააღმდეგ”

18.11.2024

2024 წლის საპარლამენტო არჩევნებმა საქართველოში ავტოკრატიული ტენდენციები გაამყარა - V-Dem institute-ის შეფასება

13.11.2024

სასამართლოს აქტების პროაქტიული გამოქვეყნება: კანონმდებლობა და პრაქტიკა

04.11.2024

სტატუსმეტრი 2.0 - როგორ მიდის საქართველო ევროკავშირის 9 ნაბიჯის შესრულებისკენ

01.11.2024
განცხადებები

სტრასბურგის სასამართლომ განსხვავებული აზრის მქონე მოსამართლის სასამართლო სისტემიდან განდევნა დაადასტურა

11.11.2024

მოვუწოდებთ პროკურატურას არჩევნების გაყალბება გამოიძიოს და არა დამკვირვებელი ორგანიზაციების საქმიანობა

06.11.2024

სასამართლო ხელისუფლებამ სისტემურ საარჩევნო დარღვევებზე თვალი არ უნდა დახუჭოს

05.11.2024

სამართლებრივი ბრძოლა რუსული კანონის წინააღმდეგ სტრასბურგში გაგრძელდება

17.10.2024
ბლოგპოსტები

ინტერმუნიციპალური საქმიანობის გაძლიერება საქართველოში

21.10.2024

საგზაო-სატრანსპორტო შემთხვევების პრევენციის ინსტიტუციური მექანიზმები

21.10.2024

კრიპტოვალუტის საქართველოს ფინანსურ სისტემაში ინტეგრირების გამოწვევები და სტრატეგიული მიდგომა ბლოკჩეინისა და უძრავი ქონების მიმართ კორუფციის წინააღმდეგ საბრძოლველად

21.10.2024

ქართული ენის არცოდნა, როგორც გამოწვევა პოლიტიკურ პროცესებში ეთნიკური უმცირესობების ჩართულობის თვალსაზრისით

21.10.2024