
1 
 

 

 Damoukidebloba.com 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Russian Influence on Georgian NGOs and Media 

 

 
 

 

 

Authors: Nata Dzvelishvili 

Tazo Kupreishvili  

 

 

 

 

 

 

The research was prepared within the framework of the damoukidebloba.com and was translated 

with the financial support of IDFI 

  

June, 2015 

Tbilisi 



2 
 

Contents 
Introduction ................................................................................................................................ 3 

1. Eurasian Institute and Related Organizations ......................................................................... 6 

1.1. Projects of Eurasian Institute .............................................................................................. 9 

1.2. Partners of Eurasian Institute .............................................................................................10 

1.2.1. Historical Heritage ......................................................................................................11 

1.2.1.1. Georgia and the World (Geworld.ge) .........................................................................15 

1.2.1.2. Saqinform ................................................................................................................15 

1.2.3. News Agency Iverioni .................................................................................................18 

1.2.4. Lev Gumilev Center ....................................................................................................20 

1.2.5. Scientific Society of Caucasiologists .............................................................................21 

1.2. Organizations associated with Eurasian Institute .................................................................23 

1.2.1. Young Political Scientists’ Club ...................................................................................23 

1.2.2. Center for Globalization ..............................................................................................24 

1.2.3. Caucasian Cooperation ................................................................................................24 

2. Global Research Center ........................................................................................................26 

3. People’s Orthodox Movement ..............................................................................................27 

4. TV Company DRO ..............................................................................................................28 

5. Eurasian Choice...................................................................................................................31 

5.1. Organizations Founded by the Members of Eurasian Choice ................................................35 

5.1.1. Society of Erekle the Second ........................................................................................35 

5.1.2. New Leftists-People’s Patriotic Movement ...................................................................37 

5.2.  Projects of Eurasian Choice ...............................................................................................38 

5.2.1.  Patriot TV .................................................................................................................38 

5.2.2. Russian language courses for Georgian citizens .............................................................39 

5.3. Partners of Eurasian Choice ...............................................................................................41 

5.3.1. Russian and Georgian People’s Unity Foundation .........................................................41 

6. Russian-Georgian Public Foundation and Gorchakov Fund ....................................................42 

7. Sputnik in Georgia ...............................................................................................................47 

Conclusion .................................................................................................................................50 



3 
 

 

Introduction 
 

The conference held in May 2015, prior to the Riga Summit of the EU Eastern Parnership, with the 

participation of representatives of international media and related NGOs, discussed the ways of 

counteracting Russian propaganda. Representatives of all countries stressed the enhancement of 

Russia’s “soft power”, and suggested that Russia uses local media and NGOs as its primary weapon. 

Georgia is no expection for that matter. Recently there has been significant increase of anti-western 

rhetoric in social networks, online media, various radio and TV programs. Such purposeful narrative 

facilitates popularization of Russian rhetoric. Meanwhile, the organizations depicting the West (the 

U.S. the EU) as Georgia’s enemy, are distinguished with xenophobic, homophobic statements, and make 

emphasis on the restoration of Russian-Georgian “friendship”, normalization of the relations, or 

Georgia’s neutrality. 

The present research discusses the NGOs and Media organizations which we believe are distinguished 

with such rhetoric. The two organizations especially active in this connecting are – Eurasian Institute 

and Eurasian Choice. 

It’s worth mentioning that the founders of these organizations are also in charge of other organizations. 

For instance, the Young Political Scientists’ Club founded by Eurasian Institute and People’s Movement 

for Russian-Georgian Dialogue and Cooperation. Partners of the institute are non-commercial legal 

entity Historical Heritage- founder of Georgian and the World (Geworld.ge) edition, information 

portal Saqinform and Iverion. 

Founder of Eurasian Institute Gulbaat Rtskhiladze is also co-founder of Caucasian Cooperation together 

with former Public Defender Nana Devdariani. The latter in turn is founder of a number of 

organizations, including Global Research Center and People’s Orthodox Movement. 

  



4 
 

Eurasian Choice is headed by Archil Chkoidze. Its co-founder is Socity of Erekle the Second, also with 

markedly pro-Russian rhetoric. Chkoidze is most frequently cited by Russian propagandist media 

outlets. Eurasian Choice has its own internet television-Patriot TV. 

The aforementioned organizations pursue their activity in two directions. If Eurasian Institute in 

mainly engaged in analytical activity, organization of conferences and seminars, Eurasion Choice, for 

that matter, carries out more proactive activity by holding various rallies and demonstations. 

The research revealed that the meetings organized by the given organization mainly involves the same 

participants being ultimately associated with either Eurasian Institute or Eurasian Choice. 

None of these organizations have disclosed their source of financing on their websites. However, 

several Russian foundations have themselves included some of the organizations on the partners’ list. 

For instance, International Eurasian Movement-organization of Alexander Dugin, ideologist of the 

Eurasian Union and aggressive Russian expansionist policy, suggests Eurasian Choice to be its partner 

in Georgia1. 

An article of International Eurasian Movement published in July 2013 reads the following: “Several 

NGOs  have united around the popularization of the idea of Eurasian Union in Georgia. The NGOs 

have united under the Eurasian Union-Georgia coalition. 

International Eurasian Movement also names Society of Erekle the Second and Eurasian Institute as 

part of the main locomotive of the Eurasian movement in Georgia, as well as the Georgian Minister of 

Security in 2001-2004, Valeri Khaburdzania, founders of Society of Erekle the Second and Eurasian 

Choice: Archil Chkoidze and his spouse, Maia Khinchagashvili2. Eurasian Institute conducts Russian 

language courses with the support of Russian state budged-backed Russian World organization. 

 

                                                
1http://www.evrazia.info/article/4672 
2http://www.evrazia.info/article/4672 

http://www.evrazia.info/article/4672
http://www.evrazia.info/article/4672


5 
 

 

The Gorchakov Fund is yet another organization actively operating in Georgia, founded by order of 

former Russian President Dmitry Medvedev. One of the members of its board of advisers is Russian 

Foreign Minister Sergey Lavrov. Gorchakov Fund has founded Russian-Georgian Public Center in 

Georgia, which was headed by historian Zaza Abashidze. Like Nana Devdariani, Abashidze was also a 

member of Kakha Kukava’s Free Georgia Party during the 2012 parliamentary elections, and was 

appointed Head of the Georgian National Center of Manuscripts (formerly Institute of Manuscripts) in 

spring 2015.  

Referring to open sources the present research discusses the activity of these and other organizations 

and the projects they have implemented in Georgia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



6 
 

1. Eurasian Institute and Related Organizations 
 

Eurasian Institute was founded in Georgia in 2009. Its owners stress in the report on their 

activity that in 2008 Gulbaat 

Rtkhiladze managed internet forum 

Politforum - one of the Georgian 

editions directly accussing Georgian 

government of that period of initiating 

an open war with Russia. Politforum 

members state that the government 

disconnected the webpage’s server. 

The organization’s report reads: “Such 

actions on the part of the government, coupled with radically confrontational course adopted 

against Russia, has entailed the establishment of Eurasian Institute”. The portal was later 

restored. 

Founders of Eurasian Institute are Gulbaat Rtskhiladze and Irakli Vekua. Rtskhiladze is also a 

member of Caucasian Cooperation board. Former public defender Nana Devdariani is another 

member of Caucasian Cooperation. She was also Saburtalo district majoritarian MP from 

Kakha Kukava’s Free Georgia in the 2012 parliamentary elections. 

Gulbaat Rtskhiladze is director of the Eurasian Institute project-People’s Movement for 

Russian-Georgian Dialogue and Cooperation. 

Eurasian Institute was joined by Shota Apkhaidze released under the status of political 

prisoner, and was appointed project manager of the organization. He’s also a member of 

Democratic League and Protect Georgia. 

Nana Devdariani, Gulbaat Rtskhiladze 



7 
 

The organization’s adviser on military 

issues is Koba Otanadze, known to 

society as one of the accused for 

participation in the so-called 

Mukrovani mutiny.  

Youth projects of the organizations is 

managed by Irakli Kipiani, known as an 

active supporter of Vladimir Putin and 

Russia. 

The main initial goal of Politforum portal, currenly managed by Eurasian Institute, was practical 

assistance of the improvement of Russian-Georgian Relationship. 

The apparent significant increase in the organization’s activity followed Bidzina Ivanishvili coming 

into politics in 2011. Namely, the organization published an article called “Boris, you are right”, in 

which expressed its hope that Ivanishvili wouldn’t falter in the face of the “propagandist machine” 

pressure, especially when focusing on the necessity of restoration of friendly relations with Russia. 

The organization report says that “the institute was making positive comments in Russian media 

regarding Bidzina Ivanishvili and the Georgian Dream, alongside preliminary preparation of positive 

background aimed at improvement of Russian-Georgian relations”. 

The organization’s activity starts increasing from 2012, with frequent conduct of meetings and public 

discussions3 

                                                
3http://frontnews.ge/old/?action=news_read&npid=14665&lang=geo 

Nana Devdariani and Kakha Kukava with voters 

 

http://frontnews.ge/old/?action=news_read&npid=14665&lang=geo


8 
 

In 2013 Eurasian Institute founded Young Political 

Scientists’ Club. 

In 2014 representatives of the institute started attending 

meetings in Russia at the Institute of CIS Countries, Institute 

of Forecasting and Settlement of Political Conflicts, Russian 

Strategic Studies Institute(RISS) under the Administration of 

Russian President  and representing a leading political 

science center4. 

On July 2014 Eurasian Institute and Russian RISS held a 

round table at the Ambassador Hotel in Tbilisi, dedicated to 

the “Islamic Ideology and Security Issues of Caucasus 

Region” topic5. 

The cooperation continued further members of the Eurasian 

Institute participated in the Young Political Scientists 

Forum6 conducted by RISS in Moscow. 

 

                                                
4http://geurasia.org/geo/1518/shexvedrebi-politologiur-elitastan-moskovshi.html 
5http://geurasia.org/geo/1534/islamizmi-da-kavkasiis-usafrtxoeba---mrgvali-magida.html 
6http://geurasia.org/geo/1556/axalgazrda-politologta-moskovuri-forumi.html 

Finanacing sources of the organization haven’t been openly declared. Information on their income 

isn’t found on the institute’s webpage. Therefore, we may assume that financing, within the 

framework of the joint project, comes from the aforementioned Russian partner institutions. 

 

Irakli Kipiani. Dmitry Medvedev 

in the background. 

 

http://geurasia.org/geo/1518/shexvedrebi-politologiur-elitastan-moskovshi.html
http://geurasia.org/geo/1534/islamizmi-da-kavkasiis-usafrtxoeba---mrgvali-magida.html
http://geurasia.org/geo/1556/axalgazrda-politologta-moskovuri-forumi.html


9 
 

In addition, in one of the comment Gulbaat Rtskhiladze himself says that veterans of Telavi 

and Shida Kartli village of Dirbi were handed 45 GEL free vouchers, with the aid of Nizhpharm 

company, directed by his friend Alexandre Papukashvili. 

Nizhpharm is representative of Russian concern- Nizhny Novgorod Chemical-Pharmaceutical 

Plant in Georgia. The company is engaged in the important of medicines in Georgia. 

 

1.1. Projects of Eurasian Institute 

 

 

In 2013 Eurasian Institute launched “People’s Movement for Russian-Georgia Dialogue and 

Cooperation” project(georus.org). The project description reads that “People’s Movement for Russian-

Georgian Dialogue and Cooperation has been established as a response of the Georgian people to those 

political forces, both within or outside the country, that artificially create tension and continue today 

to strain relations between Russia and Georgia”. 

Members of the movement’s board are: Grigol Rukhadze - chief editor of the Sami Saunje(Three 

Treasures) magazine, Gvantsa Koplatadze - professor, Zaur Mchedlishvili - turkologist, ex Georgian 

consul in the city of Trabzon, Hamlet Chipashvili - political scientist, Givi Vanishvili - retired 

Lt.Colonel, Levan Okromchedlidze - historian, Nana Tsitelashvili-Ermakova - journalist, Ioseb 

Archvadze - doctor of economic sciences, Ioseb Koridze - lawyer, legal specialist. 

1288 persons have already jointed the movement. The list is uploaded on the project’s webpage. Photos 

of every one of them comes with a note that reads “he/she support equal dialogue between Russian and 

Georgia, as well as an adequate cooperation in the political, economic, scientific, cultural-religious, and 

humanitarian sphere”. 

 



10 
 

 

Eurasian Institute also began working with pupils. The project named “why May 9 is the victory day 

for Georgia” involves refugees from the Georgian-Ossetian conflict zone. The project aims at provision 

of “objective information” on World War II.  

According to information on the movement’s webpage, on May 2, 2015 meeting of the pupils with 

WWII veterans was organized 

within the initiative, on youths 

were told about the importance of 

May 9. In the conversation with 

the pupils the veterans stressed 

that “Georgia was saved from a 

dismal destiny due to the unity of 

the peoples of the Soviet Union, 

their heroism, and the wisdom of 

those people’s leader, and rightful 

pride of Georgia, Josheph Stalin”. 

The children in turn read their essays dedicated to the Day of May 9. 

 

 

 

1.2. Partners of Eurasian Institute 

 

Irakli Kipiani with the project participant pupils at K.Leselidze 

monument, 2015 

Partners of Eurasian Institute are Georgian editions: Georgia and the World, Saqinform, Iverioni, 

Gia Boklomi (Open Lock), Scientific Society of Caucasiologists(SSC), and Lev Gumilev Center. 

Banners of these oganizations are placed in the “Partners” section of the Eurasian Institutes 

webpage. 



11 
 

 

Learning the activity of any organization’s or movement’s partners can give certain idea about that 

organization or movement itself. The information below will have brief review of the institute’s 

partners, which will help our readers assess its activity. 

 

1.2.1. Historical Heritage  

 

Non-commercial legal entity Historical Heritage, publisher of Geworld.ge (Georgian and the World) 

and Saqinform famed for their anti-western rhetoric, was founded in Tbilisi in 2009. Its founder and 

head is Tariel (Taras) 

Gagnidze.  

Statement made in the 

process of the 

organization’s foundation 

stressed that information 

regarding Russia and 

Georgia is being falsified, 

and the organization will 

help young generation to 

learn about their 

country’s real past. For 

that purpose it will publish state historial acts, contemporary recollections, biographic materials, etc. 

The organization aims at the restoration of friendship between Russian and Georgian nations. 

It should be noted that the initiative of the foundation of Historical Heritage received a response from 

then President of Russia Dmitry Medvedev, in which he stressed that “the initiative will aid 

reenforcement of mutual respect between Russian and Georgia people”. 

From left to right: Geworld’s Editor Irakli Todua and Tarial Gagnidze 

at the presentation of “Unknown Putin”, 2013 



12 
 

Political scientist Alexandre Chachia has been a member of the Public Council of Geworld.ge’s founder 

Historical Heritage from the day of its foundation. In 2008 he was conferred an order by the Russian 

President for “his great contribution in the sphere of friendship and cooperation with the Russian 

Federation1” 

Georgian citizen Alexandre Chachia is also the head of the Public Council of the Georgian-based Center 

for Globalization, as well as the head of Samegrelo organization and the Georgian Association of 

Lomonosov Moscow State University Graduates. 

Alexandre Chachia is 

mentioned in media as a 

business friend of Igor 

Giorgadze. Chachia was 

also a member of the 

Unity Party  functioning 

in Georgia, which leader 

was former First 

Secretary of the Georgian 

SSR Communist Party 

Central Committee 

Jumber Patiashvili. 

It’s also interesting to review projects carried out under the auspices of the aforementioned 

organization. 

On July 9, 2010 a round table was held at RIA-Novosti Moscow office dedicated to the subject of 

“human rights in Georgia”, followed by the presentation of the Russian-language edition of “the Zone 

of Lawlessness”, a documentary collection prepared by Historical Heritage reflecting human right 

violations in Georgia. The collection was also printed in Georgian and English languages. Then 

followed 10 editions put together under a common title “the Time of Salvation” 

Sergey Bagapsh and Alexandre Chachia 



13 
 

Historical Heritage published “Unknown Putin” book in 2013. At the book’s presentation Taras 

Gagnidze stated that information regarding Vladimir Putin and Russian policy available in Georgia is 

very scarce, hence their decision to make a collection containing information on the personality of 

Vladimir Putin unknown to the Georgian society7. 

The presentation was also attended by then Deputy Foreign Minister David Jalagania. 

 

As regards the recent activity of the organization, on April 28, 2015 “Internation Forum of Victors”, 

dedicated to the 70th Anniversary of Victory in the Great Patriotic War, was conducted in Russia under 

the “Great Victory Achieved through Unity” slogan. 

The forume organized by Historical Heritage was attented by 11 person group from Georgia, which 

included WWII vetarans, head of Young Political Scientists’ Club Irakli Ubilava and head of the board 

Alexandre Chachia. 

Among the guests were also the Russian Federation President’s Special Envoy for International Cultural 

Cooperation Mikheil Shvidkoi, Deputy Russian Foreign Minister Grigory Karasin, President of 

Eurasian Studies Institute Valery Torsunov. 

                                                
7http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=16233:2013-10-10-07-41-
42&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3bSqkfnGo 

http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=16233:2013-10-10-07-41-42&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3bSqkfnGo
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=16233:2013-10-10-07-41-42&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3bSqkfnGo


14 
 

Historical Heritage conducts conferences on which it mainly invites persons known for their pro-

Russian and anti-western stances. For instance, on November 14, 2014 they held a conference “Kiev’s 

Maidan: Lessons for South Caucasus Countries”. Among the invitees were Elizbar Javelidze, Valery 

Kvaratskhelia, Nana Devdariani, Arno Khidirbegishvili, Hamlet Chipashvili, Yuri Mechitov. As well as 

Victor Tsaava-Center for Globalization;Vano Tsiklauri- Left Powers Union; Irakli Ubilava- Center for 

Globalization; Grigol Oniani-“Stalin” society; Zviad Iremandze-Iverielebi anti-globalist center; 

Gulbaat Rtskhiladze- Eurasian Institute8; Tamar Kiknadze-professor at Caucasus International 

University, head of International Relations Department. 

At the end of the conference the participants adopted a resolution in which they stressed: 

“The West absolutely ignores the interests of Georgian and Georgian people, as has been 

clearly seen during the last 25 years. But the West needs Georgia’s territory for the 

deployment of NATO bases and air defense systems, to carry out subversions in Russia’s 

south, and as a corrodor for accessing the Caspian Sea and its energy resources. 

Saakashvili tried to act even more American as Americans themselves, but instead scared 

them away with his mental disbalance; but he was replaced by much calmer persons. Yet 

there are signs that the circumstances may soon entail a situation in which Americans 

might need exactly a mentally abnormal person in Georgia. Therefore, the chance of 

another Rose Revolution in Georgia cannot be excluded. 

Our countries are in danger! Any large-scale destabilization may result in a bloody conflict 

spreading over the whole region! Another “revolutions” pose a threat to the very existence 

of out states and nations! People, be careful!” 9 

 

                                                
8http://bit.ly/1GvreoO 
9http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=20593:-2014-23-lbetsys-

hotelr&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3aWhW30j9 

http://bit.ly/1GvreoO
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=20593:-2014-23-lbetsys-hotelr&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3aWhW30j9
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=20593:-2014-23-lbetsys-hotelr&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3aWhW30j9


15 
 

1.2.1.1. Georgia and the World (Geworld.ge) 

 

Georgia and the World has been coming out as a newspaper since 2009. It has a three-language website 

“Geworld.ge”, updated on a daily basis. The website accommodates banners of several organizations, 

including- Center for Global Studies, Historical Heritage, Medianews and Bakur Svanidze’s Internet 

Television. The fact that Geworld.ge’s banner is also placed on these organizations’ websites suggests 

all the aforementioned organizations being partners of Geworld.ge 

According to the Anti-Western Propaganda research10 of the 

Media Development Foundation NGO, Geworld.ge is among 

the editions most frequently circulating anti-western 

sentiments. Geworld.ge is distinguished with homophobic 

and xenophobic meterials11. It actively provides coverage of 

the Eurasian Institute members’ activity, invites them for 

commenting on various subjects and gives the floor for the 

dissemination of their viewpoints. 

Chief-editor of the edition is Irakli Todua, also a member of 

the Journalists Creative Union of Georgia’s board. The same 

creative union in turn embraces the editors of the Asaval-Dasavali, the Georgian Times, TV company 

New Georgia, etc. 

 

1.2.1.2. Saqinform 
 

Domains of Geworld and Saqinform are both registered to head of Historical Heritage Taras Gagnidze.  

Saqinform information agency was an information agency of the Georgian SSR Council of Ministers, 

and after the gain of independence went under the President’s Administration Press-Service, and 

                                                
10http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf 
11http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf 

Gulbaat Tskhiladze, Arno Khidirbegashvili 

http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf
http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf


16 
 

ceased functioning in 2004. In 2010 an information agency was established under the same name by 

several Journalists.Head of owner of the edition is Arno Khidirbegashvili. 

In terms of content, Saqinform follows the line Geworld.ge - through circulating homophobic and 

xenophobic statements, anti-Western sentiments prevailing in their materials. The two editions are in 

fact conveying the same messeges12, which are also expressed by the editor, Arno Khidirbegashvili, 

himself. He often evaluates the ongoing events both on the websites of Saqinform and Geworld.ge and 

his own - www.arnoxidi.com. The given 

webpages are bilingual-with material published 

in both Georgian and Russian. 

Arno Khidirbegishvili’s viewpoints are published 

on Russian information agency www.iarex.ru, 

which is a partner of Saqinform. Its banner is 

placed on the Saqinform’s webpage and vice 

versa. The content of Rex is also distinguished 

with anti-Western sentiments. 

Editor of Rex is Modest Kolerov, while also the founder and editor of Regnum.ru information agency 

from 2002. Kolerov held the post of the Regional and Cultural Relations Department of Russia’s 

Presidential Administration until 2007. He’s the main Russian ideologist in relations with CIS 

countries. His duties included prevention of “Colored Revolutions”, after the change of government in 

Ukraine and Georgia through peaceful protest rallies13 

                                                
12http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf 
13http://www.civil.ge/geo/article.php?id=16419 

Georgian PM Irakli Garibashvili and Arno 

Khidirbegishvili, 2015 

Saqinform’s partner Kolerov is banned entry on the Georgian territory. He was declared persona 

non-grata by Estonia and Latvia. The latter imposed a sanction upon him in 2012 and stressed 

that Kolerov had been pursuing a secret activity against the Latvia’s security, as well as 

territorial integrity and economic security. 

 

http://www.arnoxidi.com/
http://www.iarex.ru/
http://mdfgeorgia.ge/uploads/Antidasavluri-GEO-web.pdf
http://www.civil.ge/geo/article.php?id=16419


17 
 

The Kommersant dedicated the following lines to Kolerov’s dismissal from the Presidential 

Administration of Russia: “He has undertaken vigorous activity in Post-Soviet states, namely in 

Georgia, Transnistria and Estonia, yet that hasn’t yielded the improvement of their relations with 

Russia. 

Apart from Georgia, Rex also has partner media 

outlets in other countries. Those include IA REX 

in Kazakhstan, information portal 

www.imperya.by in Belarus, and military-

political www.belvpo.com, as well as new federal 

initiative www.nsi-press.ru, online political 

television www.kreml.tv and International 

Russia (www.evrazsojuz.ru) . 

Obieqtivi.net is another Saqinform partner. Its 

programs are transmitted both through television and radio. 

Media Union-Obieqtivi was officially registered in 2010. The organization was headed by Irma 

Inashvili, who after leaving for politics (the party joined the Patriot Alliance) also left Obieqtivi 

officially. 

The channel has several tens of presenters which select the topics and format at their own discretion. 

Obieqtivi appears in various types of monitoring reports as media outlet spreading hate speech, 

homophobic and xenophobic statements14 

 

 

 

                                                
14http://www.osgf.ge/files/2013/publikaciebi%202013/Hate_Speech.pdf 

Modest Kolerov 

http://www.imperya.by/
http://www.belvpo.com/
http://www.nsi-press.ru/
http://www.kreml.tv/
http://www.osgf.ge/files/2013/publikaciebi%202013/Hate_Speech.pdf


18 
 

1.2.3. News Agency Iverioni 

 

Iverioni was found in the fall 2012, formerly known as Iveron agency it was financed a Russian-based 

Georgian businessman Mindia Gulua. Like in the case of Iverioni, Iveron agency was also headed by 

Zaur Nachkebia. 

Director, founder and 50% owner of Iverioni 

information agency is Zaur Nachkebia, the rest 

50% is owned by Malkhaz Oniani. Nachkebia is 

also 90% owner of Inovation publishing house 

and founder of charitable organization Iveron. 

On October 29, 2012 Iverioni published an 

editorial letter on its website explaining the 

reasons behind Iveron’s changing of its name 

and creation of a new agency as Iverion. 

According to the letter, Iveron was associated with Mindia Gulua, which was making problems to 

them. For that reason they decided to establish Iveron’s twin information-analytical agency Iverioni. 

Nachkebia often appeared on Geworld.ge and gives assessment of various events. For instance in a 

material published in 2013-“Careful, We’re Playing with Fire” Nachkebia delivers an anti-Turkish 

narrative and says that the recent period has seen a large-scale accession of local youth in various 

organizations funded by Turkish capital, the purpose of which is incitement of religious 

fundamentalism. However, he doesn’t specify which organizations carry the given purpose, and who 

the funders are. 

He also published a post –“Imperial Russia or LGBT bound West?!” which reads: 

 “We must define what’s more important to us: flirting with the West or preservation of 

our own historical values and identity?!” 

Zaur Nachkebia 



19 
 

I support balanced relations with Russia (and with others of course). Though it’s true that 

the current government failed in making efficient steps in that direction, however, it’s not 

over yet…” 

Isari.ge is a partner webpage of Geworld.ge (Georgian and the World) and Iverioni, disseminating 

roughly the same kind of content as the two. Isari.ge reports that their materials are prepared by Valery 

Kvaratskhelia, Vakhtang Kharchilava, Aleko Aslanishvili, Ruslan Rusia, Guram Gogishvili, Spartak 

Kobulia, Irina Jorbenadze, Belgium-based political scientist Omar Khakhashvili, Hemlet Chipashvili, 

and others. 

The webpage was created in 2013. Its domain-isari.ge is registered to Hamlet Chipashvili, and mainly 

hosts articles of anti-Western content. 

Meanwhile, Hamlet Chipashvili himself, as a political scientist, evaluates various events together with 

Eurasian Institute, Saqinform, Reporter, Geworld.ge and Iverioni. 

For instance, a scrap from his article suggesting why we shouldn’t strive for the West: 

“An American would never sing 

“Suliko”, as he hasn’t overcome  

centuries long hardships  with 

Georgians, never fought against 

fascism, wasn’t rebuilding destroyed 

homeland, or experienced 

starvation, cold and poverty side by 

side with them. 

We have little appreciation of our 

immediate neighbors and try to find 

Hamlet Chipashvili 



20 
 

an ally overseas, and yet we don’t want to know that the new “ally” has a mindset totally different from 

ours’15. 

Hamlet Chipashvili assessed the Riga summit conducted by the EU on May 22, 2015 the very same day, 

published an article on Isari.ge in which he stressed: 

A government which puts so much effort to achieve visa-free regime with the EU, is an 

enemy of its own country just like the EU itself… A government which aids escape is a 

traitor. And the European Union, the author of the Western Partnership program and the 

offerer of visa-free regime for the countries involved in it, is a guileful robber with far-

reaching designs for the country’s collapse and destruction, and one that will make you 

eternally grateful for the noble gesture16. 

Apart from distribution of materials of Geworld.ge, Saqinform and Eurasian Union, isari.ge also 

publishes the digest of Russian press. That includes propagandist editions such as russian.rt.com, 

regnum.ru, TVC.ru. svpressa.ru, inosmi.ru, vz.ru, iran.ru, fondsk.ru, rosbalt.ru  

 

 

1.2.4. Lev Gumilev Center 

 

One of the partners of Eurasian Institute is Russian organization Lev Gumilev Center, founded by the 

Eurasian Center in Moscow in 2011. The Center envisions settlement of ethno-conflicts through 

popularization of the idea of “Eurasionism”. 

Head of the Gumilov Center is Pavel Zarifulin, head of the International Eurasian Movement (headed 

by Alexander Dugin) until 2009. 

                                                
15http://www.gruzinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=14280:2013-04-26-09-36-

56&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3arZxFBpe 
16http://isari.ge/RIGA_Sammit_21_05_15.php#ixzz3arhV8G98 

http://www.gruzinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=14280:2013-04-26-09-36-56&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3arZxFBpe
http://www.gruzinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=14280:2013-04-26-09-36-56&catid=109:arno&Itemid=538#ixzz3arZxFBpe
http://isari.ge/RIGA_Sammit_21_05_15.php#ixzz3arhV8G98


21 
 

Gumilov Foundation has organized 

several meetings in Georgia. The last visit 

of the center’s representatives, including 

Pavel Zarifulin, in Georgia was in May 

2015, when they held a joint seminar with 

the Eurasian Institute, and discussed the 

issue of Georgia’s accession to the 

Eurasian Union17.  

As in the case with the aforementioned 

organizations, Gumilov Center also hasn’t 

declared its source of financing. 

 

 

1.2.5. Scientific Society of Caucasiologists 

 

 

Scientific Society of Caucasiologists (SSC) is a 

partner of the Eurasian Institute. Decision on its 

foundation was made in October 2010, at the 

international conference of Caucasiologists, in the 

unrecognized Republic of Abkhazia. Later it was 

registred as an NGO by the Ministry of Justice of the 

Russian Federation. 

 The organization is headed by doctor of historical 

sciences Alexander Krilov. He defended his thesis on 

                                                
17http://www.fmabkhazia.com/news/4443-thbilisshi-evraziis-kavshirthan-sakharthvelos-integrirebis-
seminari-gaimartha.html 

KAKHA Kukava and Vladimir Khomeriki at the Gumilov Foundation 

organized meeting on Georgia’s outlook for accessing the Eurasian 

Union 

 

Alexander Krilov 

 

http://www.fmabkhazia.com/news/4443-thbilisshi-evraziis-kavshirthan-sakharthvelos-integrirebis-seminari-gaimartha.html
http://www.fmabkhazia.com/news/4443-thbilisshi-evraziis-kavshirthan-sakharthvelos-integrirebis-seminari-gaimartha.html


22 
 

the subject of “Abkhazia’s religion and customs”. Krilov worked at various Russian universities. From 

2005 he’s a researcher at the Institute of World Economy and International Relations18. 

According to SSC, their goal is to study the Caucasus and its adjacent regions, sharing of experience 

between Caucasiologist scientists, organization of seminars, conferences and trainings, publication of 

educational literature, and facilitation of the unity of people living on the territory of the Russian 

Federation and CIS countries.  The organization also has representatives in occupied Abkhazia, South 

Ossetia, Dagestan and Chechnya.With the support of the Russian President and Russian NGO 

“Knowledge” SSC is implementing the “Russian ethno-cultural diversity as a factor in the formation 

process of civil identity” project. 

The organization holds round-tables and seminar-conferences in Russia and within the Eurasian Union 

context. For instance, in September 2014 SSC held a round-table discussing the “Russian-Abkhazian 

relations: contours of new scale of integration” topic. 

Partners of the organization in Georgia are Society of Erekle the Second and Eurasian Union. Banners 

of both are placed in the Partners section of SSC website.  

                                                
18http://apsnyteka.org/955-krylov_a_izbrannye_stati.html#1 

http://apsnyteka.org/955-krylov_a_izbrannye_stati.html#1


23 
 

1.2. Organizations associated with Eurasian Institute 

 

1.2.1. Young Political Scientists’ Club 

 

Young Political Scientists’ Club was 

founded in the beginning of 2013, by 

the initiative of Eurasian Institute. 

The organization is headed by Irakli 

Ubilava. Its board also includes-

member of Eurasian Institute Irakli 

Kipiani, as well as Giorgi Mdivani, 

Ramaz Bechvaia, Giorgi Chikviladze, 

Vlamidir Tsomaia. 

The members are ardently engaged in anti-Western discourse. For instance, in their speeches they 

bring forth the idea that the U.S and the EU aim at undermining the nationality and  national traditions 

in Georgia. Several months after the foundation, representatives of the organization assessed the 

violence following the International Day against Homophobia and Transphobia held on May 17, 2013, 

and called it a provocation from the West19 

It’s noteworthy that head of the organization Irakli Ubilava says in an interview that the U.S. and the 

EU aim at dissolution of traditional social institutions. 

 “In order to achieve dissolution-disruption-dissociation of a nation’s historical-cultural unity, it is 

necessary to promote and finance such organizations and leaders that will facilitate destruction of their 

nation’s cultural basis, the one upon which the cultue of a certain nation stands20”. 

                                                
19https://www.youtube.com/watch?v=8AcI0yrSaNM 
20http://www.geworld.net/View.php?ArtId=5714&lang=ge&Title=miSel+obama+qarTvel+baptistebs+lobire
bs 

Irakli Ubilava, Giorgi Mdivani and Ramaz Bechvaia 

 

https://www.youtube.com/watch?v=8AcI0yrSaNM
http://www.geworld.net/View.php?ArtId=5714&lang=ge&Title=miSel+obama+qarTvel+baptistebs+lobirebs
http://www.geworld.net/View.php?ArtId=5714&lang=ge&Title=miSel+obama+qarTvel+baptistebs+lobirebs


24 
 

1.2.2. Center for Globalization  

 

Irakli Ubilava is also one of the founders and head of the Center for Globalization. He registered the 

organization in 2013. The other founders are Victor Tsaava, Zviad Mirgatia, Zaur Gakharia. 

Head of the Center for Globalization Issues board is Alexandre Chachia which, as suggested above, is a 

person associated with the Kremlin. The Center conducts various types of meetings, with the 

participation of Tariel Gagnidze, Valeri Kvaratskhelia, Nana Devdariani and others, that discuss events 

taking place in the world. 

 

1.2.3. Caucasian Cooperation 

 

 Founder of the Eurasian Institute Gulbaat 

Rtskhiladze together with former public defender 

Nana Devdariani founded the Caucasian 

Cooperation organization in 2011. There was also 

an organization functioning under the same name 

in Moscow. According to Saqinform, the Georgian 

organization is legally separated from the Russian, 

but maintains close relations with it. 

As per Gulbaat Rtskhiladze, the goal of the 

organization is restoration of the scientific relations 

ones existing in the Georgia-Russian scientific and 

expert circles, in spite of the current political tensions21. 

                                                
21http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------

q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF 

Irakli Ubilava, Tariael Gagnidze and Nikolai Silaev 

 

http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF


25 
 

From the day of its foundation up until the present the organization has conducted several conferences, 

including “Great Victory Achieved through Unity: Caucasus in the Years of the Great Patriotic War” 

and “Demographic Issues Existing in Georgia”. 

The Russian-Georgian organization has a joint webpage-“Russia-Georgia: Expert Dialogue” 

georgiamonitor.ge, where information is published only in Russian language. 

Head of the Russian “Caucasian Cooperation” is Nikolai Salaev- senior researcher at the Center for 

Caucasus Issues and Regional Security of the Moscow State Institute of International Relations 

(MGIMO) of the MFA of Russia. 

In 2012 Nikolai Silaev published the “Georgia after the 

2012 Elections and Prospects for Russo-Georgian 

Relations” research at MGIMO, in which he stressed 

that reconciliation between Russian and Georgia is the 

only option. One of his conclusions suggested that the 

opportunity of receiving education in Russia must again 

become available for Georgian students, “as young 

people from Georgian often go to Europe or the U.S. for 

that purpose, and do not have the Russian alternative”. 

According to the same research, “restoration of 

socio-economic ties between Russia and Georgia, 

as a means for the settlement of relations, may be 

expressed through establishment of a common 

space for the transfer of people, commodities, 

capital and services between Georgia, Abkhazia and South Ossetia, with the direct participation 

of Russia as the main structural part of the given space”. 

In February 2013, Georgian delegation visited Northern Ossetia, Kabardino-Balkaria and Dagestan by 

the initiative of Caucasus Cooperation. The delegation was comprised of Shota Apkhaidze (Eurasian 

Shota Apkhaidze, May 9, 2015 

 



26 
 

Institute), Shalva Gvimradze(Center for Strategic Studies), Giorgi Kinashvili(Caucasian House), and 

expert in economic issues Demur Giorgkhelidze. It was this very meeting at which Shota Apkhaidze  

stated that Saakashvili committed genocide of Ossetian people in 200822. 

One of the founders of the Caucasian Cooperation Nana Devdariani is also the founder of the Center 

for Global Studies, People’s Orthodox Movement and People’s Legal Foundation. 

 

 

2. Global Research Center 
 

In 2013, when Irakli Ubilava founded Research Center for Globalization, another organization carrying 

similar name- Global Research Center was established. The organization is yet another partner of 

Geworld.ge. The founders are Ioseb Archvadze, Maia Chubineishvili and Nana Devdariani. Nana 

Devdariani is also head of the center. The goal of the organization is “promotion of expert dialogue in 

Georgian and abroad”. 

Since the day of its founding the organization has published several researches and has conducted a 

number of conferences and seminars. The organization’s researches mainly carry anti-Western 

sentiments, and are primarily based upon the viewpoints or analysis of Eurasian Institute’s members. 

The material “NATO-Myths and Reality”, the North Atlantic Alliance is depicted in a negative context: 

“If we look at the lukewarm positions of the countries with “friendly” attitude towards us, we 

will have an impression that the West only needs our membership for its own interests. This 

implies “cheap” soldiers for various NATO operations, and some other things. But Russia 

doesn’t need NATO at its southern borders.  

NATO could have been a good counterbalance in the dialogue with Russia to facilitate recovery 

from our “illness”, but the case of Kosovo has shown that territorial integrity is not the red line 

                                                
22 http://www.ghn.ge/com/news/view/84027  

http://www.ghn.ge/com/news/view/84027


27 
 

which the West cannot cross. Therefore, the issue of neutrality is interesting provided that 

Georgia’s territorial integrity will be restored through negotiations with Russia23”. 

The organization held its last conference on 

security issues on November 14, 2014. It’s 

interesting that the main participants of the 

organization’s events are organizations, 

experts and researchers spreading nihilistic 

sentiments regarding the issues of 

intergration with the West in the society, and 

often cultivating the pro-Russian ones. 

For instance, meeting held by Global 

Research Center on March 14 discussed the 

Ukrainian development. The conference was 

attended by Irakli Ubilava, Victor Tsaava, Zviad Mirgatia, Nana Devdariani, Valery Kvaratskhelia( For 

Neutral Georgia Party), Bondo Mdzinarashvili(media union-Obieqtivi). 

The conference was covered by Geworld.ge24 and Saqinform25 

 

3. People’s Orthodox Movement 
 

Non-commercial legal entity People’s Orthodox Movement was founded in 2010. Along with Nana 

Devdariani its founders are also Rati Maisuradze, Giorgi Bagaturia, Merab Lomsadze and Malkhaz 

Gulashvili, publisher of the Georgian Times newspaper. 

                                                
23http://globalresearch.ge/research/our_research/georgia-nato-myths.html 
24http://www.geworld.ge/View.php?ArtId=5743&lang=ge 
25http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------
q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF 

Nana Devdariani, discussion of Ukrainian developments 

http://globalresearch.ge/research/our_research/georgia-nato-myths.html
http://www.geworld.ge/View.php?ArtId=5743&lang=ge
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF
http://saqinform.ge/index.php?option=com_content&view=article&id=5747:--q-------q&catid=77:politika&Itemid=419#ixzz3atA6LMxF


28 
 

According to the organization’s statute, its goal is to facilitate building of a state based on the Orthodox 

values, preservation of Georgian identity and development-maintenance of traditional Christian way 

of life, as well as the popularization of the idea of monarchy as a form of Georgian state structure, and 

implementation of mutual projects of the Georgian Patriarchy. 

The name People’s Orthodox Movement became recognizable after May 7, 2010, when its members 

criticized Erekle Deisadze’s book “the Secret Bullshit”. Some of the movement members were detained 

by the polite due to the physical 

confrontation that had taken place 

at TV Kavkasia’s talk-show 

dedicated to the given topic. One 

of the participants of the scuffle 

was Malkhaz Gulashvili, which 

took to Russia through Tskhinvali 

after the incident. 

Gulashvili was later detained by 

the police at the Georgian-Azerbaijani border for the incident at Kavkasia TV and illegal border 

crossing. He was paroled a year after from the correctional facility. 

 

 

4. TV Company DRO 
 

In November 2014 Malkhaz Gulashvili became the owner of the TV Company.  He got 25% of the 

broadcasting company, which represented the Quality Channel, as a gift from Avtandil Sologashvili. 

Quality Channel was founded in 2012 and was headed by technical director of Apkhazetis Khma (Voice 

of Abkhazia) Gia Asatiani. He also owns 26% of the company. In 2014, after Malkhaz Gulashvili’s 

appearance among the founders, the company was renamed DRO. 



29 
 

The address of Malkhaz 

Gulashvili in which he speaks 

about the TV Company and 

the planned programs, was 

published by Geworld.ge. In 

his address Gulashvili 

stressed –“Shorty after we 

had managed to thoroughly 

go on air, our partners and 

sponsors of various new 

programs started including successful companies such as: Aversi, Liberty Bank, Caucasus Business 

Group, SOCAR, Global TV, PSP, Tegetamotors, Tetris construction company, Talizi clinic, Salkhino, 

School of Welders, etc”. 

According to Malkhaz Gulashvili, TV company Dro is focused on the popularization of currently 

topical and not so much personalities in Georgian media space, and aims at bringing forth new faces 

which have stuck in the society’s memory with their principaled and unwavering positions. 

Today the TV company airs several programs, which include: Language, Homeland, Faith-hosted by 

David Giorgobiani, which was an active campaigner against the new ID cards. In an interview with 

Iverioni he stressed26-“those who will not resist the adoption of the new IDs, will not offer much 

resistance to RFID chip implantation as well. When the majoriy will have chips implanted, that will 

be the time for the Antichrist to arrive, that will not find it difficult to play the God’s role. Malkhaz 

Gulashvili’s spouse Nana Gagua, editor of information agency-Interpressnews Irakli Managadze, and 

former Alia journalist Eka Sekhniashvili are hosting the “Timely Dialogue” program. Malkhaz 

Gulashvili himself is presenter of the Politics Time and Business Time programs. 

                                                
26http://iverioni.com.ge/print:page,1,5292-davith-giorgobiani-roca-umravlesoba-daichipeba-mashin-mova-
antiqriste-da-aghar-gautcirdeba-ghmerthis-rolis-thamashi.html 

Malkhaz Gulashvili, Valery Khaburdzania 

 

http://iverioni.com.ge/print:page,1,5292-davith-giorgobiani-roca-umravlesoba-daichipeba-mashin-mova-antiqriste-da-aghar-gautcirdeba-ghmerthis-rolis-thamashi.html
http://iverioni.com.ge/print:page,1,5292-davith-giorgobiani-roca-umravlesoba-daichipeba-mashin-mova-antiqriste-da-aghar-gautcirdeba-ghmerthis-rolis-thamashi.html


30 
 

Host of ‘Solidarity Time’ is Tato Laskhishvili, who’s also head of the Georgian bureau of Russian 

propagandist channel Sputnik. 

TV company Dro is transmitted through both the cable network and satellite.   As per information of 

the Georgian National Communications Commission(GNCC), the income of Quality Channel in 2014 

was only 6750 GEL, whereas since the channel had started broadcasting under the Dro name, its income 

totaled 14 206 GEL in just the first quarter of 2015, which significantly exceeds the total income from 

the previous year. 

 

 

 

 



31 
 

5. Eurasian Choice 
 

 

Eurasian Choice NGO was founded on May 30, 2013 by editor of the Georgian subsidiary of Russian 

TV channel MIR Boris Manzhukov,  along with Archil Chkoidze and Maia Khinchagashvili, all three 

of them Georgian citizens. 

According to statute, the goal of the organization is implementation of cultural, educational, scientific 

and social projects in the Eurasian space, as well as pursuing various activities in the children’s and 

youth sphere, organization of educational and civil activities(meetings, round-tables, discussions, 

conferenes, rallies, etc) and facilitation of the involvement of local society. 

 

Eurasian Chose states “it will aid the elevation of the nation’s spiritual and national self-awareness, as 

well as popularization of the history of the Georgian people and development of other national 

traditions”. One of the goals of the organization intends various types of charitable activity, publication 

of museum and educational newpaper-magazines, translation and publication of foreign scientific-

MIR Georgian Bureau managers Boris Manzhukov and Badri Nachkebia, 2012 

 



32 
 

practical-educational literature, and deepening of various types of relations with the neighboring 

countries. 

Eurasian Choice’s statute 

suggests that the 

organization is pursuing 

supporting type 

commercial activity, which 

serves its purposes without 

changing its nature as a 

non-commercial legal 

entity. 

As its source of funding the 

Eurasian Choice names 

grants, donations, 

membership fees, funds received from various charitable events and economic activities. Despite that, 

the organization hasn’t specified the funding sources anywhere. 

Founder of the organization Archil Chkoidze often appears in media as an active supporter of Georgia’s 

of  pro-Russian foreign policy. 

Archiel Chkoidze doesn’t conceal his business and private relations with such ideologists of the 

government of the Russian Federation as Alexander Dugin. 

 

Archil Chkoidze and Alexander Dugin 

 

Yet another evidence of relations between Archil Chkoidze and founder of Dugin’s Foundation 

Alexander Dugin, is a correnspondence on Choidze’s Facebook page from March 2014, in which 

Dugin had appraised Chkoidze for an anti-NATO campaign: “Eurasian hero of Georgia-Archil 

Chkoidze, in combat against the Allience, bravo Archil! Eurasian in the first place!” 

 



33 
 

Leader of Eurasian Choice Archil Chkoidze responded to Dugin’s status and thanked him for the worm 

words: “Dear Alexander Gelyevich, thank you for your warm words. By virtue of your precious work 

and lectures I have understood the meaning of the Eurasian Union for Georgia. I’m sure that my fellow 

citizens will understand that too. Your support is invaluable for us, especially considering the diffucult 

background which the former President and his team had inherited us. I thank you ones again”. 

In August 2014 Archil Chkoidze reported to online edition Netgazeti that he was at the meeting with 

representatives of the Russian political elite, Vladimir Zhirinovski and Genady Ziuganov in Moscow, 

and said that “calling Russia an occupant is betrayal”. 27Archil Chkoidze has posted on his Facebook 

page photos of awards received from Genady Ziuganov and Vlamidir Zhirinovski. 

In April 2014, at the press-conference held in Tbilisi Chkoidze stated that a referendum must be 

conducted in Georgia “that will reveal whether it’s Europe or Russia that the people prefer”. 

 

 

 

 

                                                
27https://www.youtube.com/watch?v=JIdER_XmBkc 

Awards of Archil Chkoidze from Genady Ziuganov and 

Vladimir Zhirinovski 

https://www.youtube.com/watch?v=JIdER_XmBkc


34 
 

“I’ve had meetings at Moscow State University (MSU) with political scientists very closely 

associated with the Kremlin, Alexander Dugin one of them. Their positions with respect 

to Georgia have also changed dramatically. If 3-4 years ago they weren’t even considering 

the option of withdrawing their recognition of Abkhazia and Samachablo, today in 

behind-the-scenes talks they say that in case Georgia changes its course and resumes 

strategic cooperation with Russia, then it will definitely have Russia’s support in the 

resolution of these conflicts”, - Archil Chkoidze stated28 

Leader of the Eurasian Choice is frequently cited by Russian media outlets, which regularly offer their 

users his opinion on issues related to the Russian-Georgian relations. 

For instance, in December 2014 Russian agency regnum.ru published29 short news titled: “Archil 

Chkoidze Saw Good Sign in Vladimir Putin’s 

Words”. 

 “Speaking about Russian foreign military bases 

Putin stated that Russia had only two bases for 

that matter-in Kyrgyzstan and Tajikistan. He 

altogether didn’t mention Abkhazia and 

Samachablo as separate states, which indicates 

to Putin’s good tone in relation to Georgia. By 

not mentioning the given states, Putin sort of 

offered Georgia a chance to continue working in 

that direction”,- Chkoidze stated 

In addition, in an interview with RussiaPost Chkoidze stated30 that it’s was the West that had occupied 

Georgia. 

                                                
28http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/30646/ 
29http://www.russiapost.su/archives/7965 
30http://www.russiapost.su/archives/7965 

http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/30646/
http://www.russiapost.su/archives/7965
http://www.russiapost.su/archives/7965


35 
 

5.1. Organizations Founded by the Members of Eurasian Choice  

 

 

5.1.1. Society of Erekle the Second 

 

Prior to the foundation of Eurasian Choice Archil Chkoidze together with Ramaz Kiparodze, Solomon 

Khodeli and Manana Turashvili founded Society of Erekle the Second Organization. Archil Chkoidze 

has been the head of Society of Erekle the Second since 2008. 

According to the statute, the goals of Society of Erekle the Second include promotion of cultural-

educational relations between Georgian and its neighboring countries, cooperation with governmental 

and non-governmental organizations both inside and outside the country, various charitable activities, 

organization of conferences and seminars. 

The statute also prescribes “spreading of the ideas of Society of Erekle the Second through the printed 

and other types of media as yet another objective of the organization”. 

Like in the case with other anti-Western organizations, Society of Erekle the Second also tries to 

mobilize its like minded persons around the so-called religious, namely Orthodox ideas. The Society 

was one of the organizers of the homophobic rally held at the EU Embassy on May 17, 2015. In the 

announcement of the rally the organization wrote: 

“Let us protect our religion, sacred things, and honor our ancestors’ blood shed in the battle against the 

unfaithful. Let us not be lions only on Facebook pages and at dinner table, let us cry out “No to gay 

Europe”, long live united, strong and Orthodox Georgia!” 

The Society also uses citations of the clergy for the purpose of disseminating anti-Western sentiments. 

For instance, on its official Facebook page the organization has published the following citation of the 

Father Superior of Avchala St. Ketevan the Martyr Church Giorgi Razmadze: “I ask each representative 

of the government: who your fear more, the God or the European Union? Respond me!” 

 



36 
 

Archil Chkoidze and the organizations founded by him believe that the basis of implementing Georgia’s 

pro-Russian policy is a common faith between the two countries. In his interview and public speeches 

Chkoidze often stresses the given fact. For instance, interview31 with Archil Chkoidze from August 22, 

2014 is published on ambebi.ge under the following title: “I cannot shoot my genetically fraternal 

Russian Orthodox people”. 

Society of Erekle the Second also conducts permanent rallies at the buildings of various state agencies 

with the request of entering in closer relations with Russia. For instance, on April 29 the organization 

held a rally at the Georgian Ministry of Internal Affairs with the request of restoring diplomatic 

relations with Russia, which was breached following the August 2008 war between Russian and 

Georgia. 

In addition, the Society of Erekle the Second actively disseminates statements of businessman Levan 

Vasadze through its official Facebook page. “The profile of the West-funded NGOs is hostile and 

directly contradicts the interests of our country”,- Levan Vasadze’s statement uploaded by the 

organization on its official Facebook page on February 26, 2015. 

Apart from the clergy, the organization is using Russian pop-music celebrities, politicians, as well as 

statements of certain Georgian MPs, as a means for spreading anti-Western opinions. 

On March 2012 the Society published anti-Western citation of the majority MP Gogi Topadze in which 

he says: “Going closer to NATO will bring Georgia a lot of problems. There isn’t any country that has 

benefited from the ties with the Alliance. Let’s recollect what our NATO has done to Yugoslavia- torn 

the country apart in the middle of Europe, not to mention the case with Iraq and Syria. 80% of the 

Georgian population doesn’t want to join NATO, go hold a referendum and see”. 

Along with the restoration of diplomatic relations with Russia, the Society’s another principal demand 

is to hold a referendum for determination of the country’s foreign policy course. 

                                                
31http://www.ambebi.ge/politika/109141-qchems-genetikur-modzme-rus-marthlmadidebel-khalkhs-
iaraghs-ver-vesvriq-yvelaze-prorusuli-qarthvelis-qghia-amboriq-ruseths.html 

http://www.ambebi.ge/politika/109141-qchems-genetikur-modzme-rus-marthlmadidebel-khalkhs-iaraghs-ver-vesvriq-yvelaze-prorusuli-qarthvelis-qghia-amboriq-ruseths.html
http://www.ambebi.ge/politika/109141-qchems-genetikur-modzme-rus-marthlmadidebel-khalkhs-iaraghs-ver-vesvriq-yvelaze-prorusuli-qarthvelis-qghia-amboriq-ruseths.html


37 
 

 

 

5.1.2. New Leftists-People’s Patriotic Movement 

 

Founder of the Eurasian Choice Archil Chkoidze is also one of the founders of the New Leftists-People’s 

Patriotic Movement organization established in 2010. Apart from Chkoidze, founders of the 

organization are Nugzar Avaliani, Akaki Alania, Givi Gureshidze and Mziuri Janelidze. 

 

The organization is almost non-active from the publicity point of view. Political scientist Givi 

Gureshidze is one of its founders that has been appearing over the recent years, publicly voicing anti-

Western slogans. On June 26, 2013, several days prior to the arrival of the North Atlantic Alliance 

Committee in Georgia, he held a one man’s rally under the “No to NATO” slogan in front of the 

parliament in Kutaisi. 

 

Tristan Tsitelashvili, Archil Chkoidze and Petre Mamradze discussing the outlook for Georgia’s 

accession to the Eurasian Union, 2013. Source: Netgazeti.ge 

 



38 
 

In March 2015 Givi Gureshedze conducted another one man’s rally 

in front of the partliament in Kutaisi, prior to the speech of the 

President Giorgi Margvelashvili, and demanded change of the 

country’s foreign policy course. 

“One of the founders of New Leftists Nugzar Avaliani was the 

candidate of the United Communist Party of Georgia in the 2013 

presidential elections. The main goal of his presidential campaign was 

getting closer with Russia, creation of the Soviety-type popular 

assembly, as well as restoration of the basic Soviet structures of state 

administration. 

.  

  

 

 

5.2.  Projects of Eurasian Choice 

 

5.2.1.  Patriot TV 

 

Eurasian Choice and Society of Erekle the Second founded new internet television-Patriot TV in the 

beginning of 2015, for the purpose of disseminating pro-Russian sentiments. 

 

I want appeal to everyone who likes Patriot TV, stand beside us, so that with your help we 

are able to establish a television based on the authentic Georgian traditions, useful for the 

future generation of our country. A television which serves the purpose of Georgian, 

ethical ideas and not anti-Chistian, sodomite propaganda which, unfortunaly, floods our 

media space”- the messeage published by Society of Erekle the Second on its Facebook page 

in the beginning of 2015. 

Givi Gureshidze’s one man’s 

rally against NATO 

 



39 
 

 

Archil Chkoidze is the author and host the “Two Side of the Same Coin” program on Patriot TV. 

The internet television has voiced anti-European, homophobic and pro-Russian opinions many times. 

For instance, in one of the programs from April 2015, Archil Chkoidze had former Georgian Security 

Minister Valery Khaburdzania as a guest, with whom he discussed the “Eurasia or Europe” topic32. 

During the course of the program Chkoidze tried to argue how the accession to the EU had brought 

down the economies of the Eastern European countries: 

 “I had a conversation with a person at the Polish Embassy who frankly told me that 

their agriculture had suffered a major impact after joining the EU, that they had been 

imposed a quota on the production of milk, which resulted in the farmers going 

bankrupt. And that the reason for that was that they no longer had the opportunity to 

produce milk in the same quanities as before. And that they develop their economy at 

the exprense of counties like us- Poland and Bulgaria, and they already see they haven’t 

benefited much from the European Union”. 

The program’s guest Valery Khaburdzania meanwhile suggests the only possible option to the viewers: 

“we are more competitive in the Eurasian space, but we are gradually going to miss the schedule for 

that matter as well”. 

Programs of Patriot TV are currently being distributed through only Youtube and Myvideo. However, 

they promise their viewers to create their own webpage soon. 

 

5.2.2. Russian language courses for Georgian citizens 

 

                                                
32https://www.youtube.com/watch?v=vKXJIyWtjIs 

In September 2014 the Society of Erekle the Second launched Russian language courses for 

Georgian citizens in Tbilisi, carried out by the initiative and organization of Russian World. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=vKXJIyWtjIs
https://www.youtube.com/watch?v=vKXJIyWtjIs
https://www.youtube.com/watch?v=vKXJIyWtjIs


40 
 

Russian World foundation is created by order33 of the President of the Russian Federation Vladimir 

Putin, aimed at popularization of Russian language and promotion of its studying both inside and 

outside the Russian Federation. The founders of the foundation on behalf of the Russian Federation are 

Russian Foreign and Education and Sciences Ministries, with the Russia’s federal budget being the main 

source of its funding. 

 Archil Chkoidze gave an interview34 to Russian TV Channel MIR with respect to the opening of the 

course, in which he said that the Society of Erekle the Second had already offered free-of-charge 

courses of Russian language to Georgian citizens back in 2009. 

“Everybody can still clearly remember the time of sweeping close downs of Russian 

schools, Russian-language faculties and radio-stations, the time when singing in 

restaurants in Russian and showing of Russian-dubbed movies in cinemas were banned. In 

short, the previous government declared terror against everything Russian, and in this 

sense the language of the “the enemy” was the first that had been affected”,- Archil 

Chkoidze stated to MIR. 

According to Archil Chkoidze, as of the fall 2014, Russian World had funded the Russian language 

courses for the third time, and that with the given stream the foundation had received up to 120 

students, with the total number of applicants totaling 600. 

Head of the Society of Erekle the Second says that apart from the Russian language, the students of the 

courses also study the Russian literature and Russian state history. 

In his interview Archil Chkoidze also stated that “Georgian economy is being revitalized by virtue of 

the Russian business”, and that Russia makes annual investments worth 1 billion USD in Georgia. He 

expressed hope that the consolidation of the Russian-Georgian business ties will boost the demand for 

the Russian language at the employment market. 

                                                
33http://russkiymir.ru/fund/ 
34http://russkiymir.ru/publications/149444/ 

http://russkiymir.ru/publications/149444/
http://russkiymir.ru/fund/
http://russkiymir.ru/publications/149444/


41 
 

Participants of the Russian language courses were handed certificates on May 15, 2015 at RIA 

Novosti(Sputnik) Georgian Office. 

 

5.3. Partners of Eurasian Choice 

 

5.3.1. Russian and Georgian People’s Unity Foundation 

 

Russian and Georgian People’s Unity 

Foundation35 is a partner of the 

Society of Erekle the Second. The 

organization publishes on its website 

various information from Russia and 

Georgia with respect to the relations 

between the two countries. Head of 

the Foundation is Russian resident 

Vladimir Khomeriki. At his last 

press-conference in Georgia, by the 

end of 2013, he stated that Russia 

wasn’t an occupant and that the 

Georgians people were to be 

blamed36 for everything, that the actions of Georgian government entailed the occupation, and that it 

is Russia in fact occupied by Georgia, as it accommodates more than a million Georgians. 

 

 

                                                
35http://rusakartvelo.org/ge/ 
36http://news.ge/ge/news/story/56073-vladimer-khomeriki-es-ar-aris-okupatsia-da-yvelaferi-saqartvelos-
bralia 

From the left: Gulbaat Rtkhiladze, Alexandre Shalamberidze, 

Natia Mikiashvili, Nana Devdariani, Kakha Kukava, Vladimir 

Khomeriki. 

 

http://rusakartvelo.org/ge/
http://news.ge/ge/news/story/56073-vladimer-khomeriki-es-ar-aris-okupatsia-da-yvelaferi-saqartvelos-bralia
http://news.ge/ge/news/story/56073-vladimer-khomeriki-es-ar-aris-okupatsia-da-yvelaferi-saqartvelos-bralia


42 
 

6. Russian-Georgian Public Foundation and Gorchakov Fund 

 

Alexander Gorchakov Fund for Public Diplomacy is an active distributor of Russian soft power in the 

post-Soviet space. The fund was established in 2010, by the decree of then President of Russia Dmitry 

Medvedev. The address of the organization’s management, published on the foundations webpage, 

stresses that the “so-called policy of “soft power” has started playing a bigger role in international 

environment, where a priority is given not to military and economic power of the world’s national-

administrative units, but to a capability of a state and society to exert influence in international space 

by using their cultural, historic 

and political values.”  

 The fund was created for 

purpose of supporting the given 

activity. Members of its board 

of trustees are Russian Foreign 

Minister Sergey Lavrov, as well 

as shareholder of oil company 

Lukoil Vatig Alegperov, which 

according to Forbes 2015 data 

rates 6th among the Russian 

billionaires. 

The fund is headed by Russian politician Leonid Drachevsky, a member of RAO UES board of directors 

in 2004-2008.  Currently he holds the post of executive director at major Russian investment company 

ONEXIM. 

Gorchakov Fund has two partners-information center in Kiev, Ukraine, and Russian Georgian Public 

Center in Georgia, the latter founded in 2013  by historian Zaza (Zaal) Abashidze who then became its 

head. Members of the board are also representatives of the Gorchakov Fund Natalya Burlinova, Maria 

Lyamtseva, and Georgian citizens Ana Bokhua and Natalya Tsereteli. The latter is a correspondent of 

Saqinform we had discussed earlier. 

Vladimir Putin, Leonid Drachevsky 

 



43 
 

 As a matter of fact, founders of the Russian-Georgian Public Center are representatives of the 

Gorchakov Foundation and Institite of International Relations. Zaza Abashidze and Nata Tsereteli are 

also founders of the given institute. Despite that the Institute of International Relations is registered at 

the Entrepreneurial Registry, information on its activities cannot be found on the Internet, so it 

remains unknown what the institute is doing. 

Historian Zaza Abashidze was a member of Kakha Kukava’s Free Georgia Party at the 2012 

parliamentary elections. It was Zaza Abashidze’s pre-election interview to Radio Free Europe in which 

he stressed that his “Free Georgia Coalition” was against accession to NATO, yet that only concerns the 

short term perspective. 

The process of integration with the European world should not be hampered, - he said, and added –

“We mustn’t omit the state which market we intend to access. Why we are campaigning for 

normalization of relations with Russia, well, we do not mean to fall into Russia’s embrace… Our goal 

is to have Russian tanks withdrawn from our territory, so that Georgian doesn’t feel a slave before any 



44 
 

state37. He further stated that the relations with Russia forces Georgia to give up the idea of joining 

NATO. 

On April 7, 2015 head of the Russian-

Georgian Public Center Zaza (Zaal) 

Abashidze was replaced by Bezhan 

Khurtsidze, along with Natalya 

Burlinova replaced by Maria 

Borodachyova. However, the Public 

Registry didn’t register the changes 

due to technical issues. Accordigly, Zaza Abashidze remains officially recorded as the head of the 

organizations as of today. Bezhan Khurtsidze was Vani majoriatarian deputy from the UNM in the 

Georgian parliament, yet he was dismissed from the party in February 2012, which was attributed to 

him being at variance with the party’s vision. Bezhan Khurtsidze is also founder of the Institute of 

International Relations along with Zaza Abashidze and Natalya Tsereteli. 

                                                
37http://www.radiotavisupleba.ge/media/video/24699955.html 

Zaza Abashidze 

 

From the left: Alexandre Shalamberidze, Dimitry Lortkipanidze, Zaza Abashidze, Nana Devdariani, Kakha 

Kukava, and Akaki Asatiani with the Cathalicos-Partiarch of Georgia. 

 

http://www.radiotavisupleba.ge/media/video/24699955.html


45 
 

The last time Zaal Abashidze  had appeared in the spotlight of public attention was when he replaced38 

Buba Kudava as Director of the Institute of Manuscripts. 

According to information published by Russian-Georgian Public Center on Faceebook, the 

organization launched a full-fledged functioning in February 2015, and that they would be hosting 

weekly public meetings with the participation of Georgian, Russian and other foreign experts from 

economy, politics, media, and culture and art issues. 

Shorty after, the Center published an announcement inviting young experts from Georgia for the 

participation in the “Academy of Collective Security Treaty Organization” project, scheduled for the 

end of this year’s June in Moscow. 

As in the case with the Society of Erekle the Second, the Russian-Georgian Public Center also 

implements a Russian language courses-related project, which participants were taken on tour to the 

Stalin Museum in Gori this year’s May 9. 

Apart from the cooperation with Russian-Georgian Public Center, the Gorchakov Fund has organized 

a considerable number of events. For instance, at the meeting held in Tbilisi on March 2014, 

participants from the Georgian side were PM’s Special Envoy for Relations with Russia Zurab 

Abashidze, his advisor Giorgi Kajaia, as well as Zaza Abashidze, Bezhan Khurtsidze, former Georgian 

Foreign Minister Irakli Menagarishvili, Kakha Gogolashvili, head of the Center of European Studies, 

Tornike Sharashenidze, Ivliane Khaindrava, head of Georgian Reform’s Associates Sergi Kapanadze, 

Soso Tsiskarishvili, Tengiz Pkhaladze, and Revaz Gachechiladze39 

In September 2014, a press-tour for 14 Georgian journalists was held in Moscow, which was supported 

by the Gorchakov Fund, and where the journalists met with Russia Today’s head and principal 

ideologist of the Russian propaganda Dmitry Kiselev, head of the Georgians’ Union in Russia Mikheil 

                                                
38http://rustavi2.com/ka/news/16434 
39http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/28773/ 

http://rustavi2.com/ka/news/16434
http://www.netgazeti.ge/GE/105/News/28773/


46 
 

Khubutia, Russian Deputy Foreign Minister Grigory Karasin, former Russian PM Evgeny Primakov 

and the Partiarch of Russia Kirill40. 

Such level of the meetings is a 

confirmation of the 

Gorchakov Fund’s serious 

attitude towards the 

mentioned projects. 

The journalist team included 

1. Tato Tsetskhladze - Adjara 

TV, 2. Sandro Jupalakiani - 3 

TV Imedi. Jana Israelian – 

former PIK TV and 

"Komsomolskaya Pravda" 

journalist, 4. Eka Karsaulidze  - newspaper Georgia Today 5.Giorgi Gobronidze – Radio First  6. 

Christina Marabiani - journalist from Akhalkalaki, 7.Tatia Janibegashvili – MIR TV 8.Nazi 

Zhorzholiani – News agency Newsgeorgia  9. Sofia Tetradze - TV3 10. Irene Ardashelia - agency Focus. 

11. Maia Tsereteli - project coordinator (Saqinform) 12.Gia Surmanidze- director of TV 25. 13 badri 

Nanitashvili- director of TV Trialeti. And 

politician Kakha Kukava also among the 

participants of the meetings. 

Well-known Georgian NGO Caucasian 

House is also engaged in active cooperation 

with the Gorchakov Foundation. In 

conjuction with the latter the organization 

has held quite a number of conferences 

between Russian and Georgian youth. The 

                                                
40http://gorchakovfund.ru/center/news/10069/13572/ 

Dmitry Kiselev with Georgian Journalists 

 

Georgian journalists with Evgeny Primakov 

 

http://gorchakovfund.ru/center/news/10069/13572/


47 
 

meetings were held within the framework of the “Russian-Georgian Dialogue for Peace and 

Cooperation” project, which the Caucasian House implements with the support of the Government of 

Great Britain. It should be noticed thar unlike NGOs, mentioned above, Caucasian House and its’s 

members are not distinguished with anti-western narrative. 

 

7. Sputnik in Georgia 
 

Sputnik is a major multimedia project of the Russian progapanda. The process of its implementation 

and worldwide enhancement started in November 2014. Sputnik represents a foreign service of the 

Russian state information agency RIA Novosti and the Voice of Russia radio, headed by Dmitry Kilesev. 

Sputnik’s Georgian language webpage says that Sputnik reflects multipolar world, in which each 

country has its own interests, culture, history and traditions. 

According to the organization’s statement, each of its editorial office administers its own website in 

world’s major cities, and broadcasts from the local radio stations’ studios. The total number of Sputnik’s 

radio-broadcasting in 30 various languages, 130 cities of 34 countries worldwide, will have exceeded 

800 hours a day already in 2015. 

The agency has its own multimedia press-centers, which create content for the websites and broadcast 

for the local audience. 

"Sputnik" broadcasts in Georgian, Azerbaijani, Arabic, Abkhaz, German, Dario, Spanish, Estonian, 

Turkish, Japanese, English, Latvian, Moldovan, Polish, Portuguese, Pashto, Russian, Serbian, 

Armenian, Tajik, Uzbek, Ukrainian, Finnish, French, Kurdish, Kazakh, Kyrgyz, the Crimean Tatar, 

Chinese, and Hindi languages. 

Like in other countries, Sputnik also decided to launch radio-broadcasting in Georgia in November 

2014. Its programs were aired on the FM 101.4 frequency, which belonged to the Monte-Carlo (aka R 

Radio) radio. The given fact stirred up resentment on the part of society. Non-governmental 



48 
 

organization Institute for Development of Freedom of Information (IDFI) demanded the 

documentation of the Monte-Carlo Radio were publicized and followed by the clarification41. Later, 

the case drew attention of the Georgian National Communications Commission which launched the 

relevant proceedings. 

Studying of the case revealed that Sputnik’s Georgian language content was prepared by news agency 

Newsgeorgia. However, the agency together with the Monte-Carlo radio denied any connection with 

Sputnik. Head of Newsgeorgia Elene Imedashvili said that she was forwarding the prepared programs 

to Rossia Segodnya, with the right of using them, and that they knew nothing as to where those 

materials were placed by the receiver. On his part, representative of “Monte-Carlo” said they had sold 

the air space to Newsgeorgia, and didn’t know it was in fact supposed to host Sputnik’s content. 

Ultimetaly, the GNCC imposed sanctions upon both organizations. Sputnik’s radio programs were no 

longer broadcasted. However, the radio-programs distinguished with anti-Western messages were 

transferred to Newsgeorgia’s webpage (Newsgeorgia.ge) 

By January 23, 2015 Newsgeorgia’s 

employee Anton (Tato) Laskhishvili had 

registered Sputnik Georgia LLC, and 

became its official owner. At the same time, 

Laskhishvili has also been heading the 

Svobodnaya Gruzia newspaper, which on 

its part is a partner of Objective and the 

Georgian Times. 

Sputnik launched the new webpage in May 

2015, and also transferred the Georgian 

language content from NEWSGEORGIA to the given portal. Along with articles, Sputnik’s Georgian 

language webpage (sputnik-georgia.com) also transmits a radio broadcasting.  

                                                
41https://idfi.ge/ge/idfis-statement-about-russia_segodnyas-project 

Arno Khidirbegishvili and Tato Laskhishvili 

 

https://idfi.ge/ge/idfis-statement-about-russia_segodnyas-project


49 
 

 

The Anti-Fascist Coalition of Multi-National Georgia has already held press-conferences at Sputnik’s 

office, a place where the press-center of former RIA Novosti- current Russia Today is located. Those 

participating in the press-conference included President of the organization Revaz Gogidze, General 

Tristan Tsitelashvili, Head of the Political Movement of(law enforcement and armed forces) Veterans 

and Patriots of Georgia Nodar Tsotniashvili, Journalistic Investigation Agency Director Tengiz 

Chkhikvadze, President of Azerbaijan’s National Congress in Georgia Ali Babayev, employer of the 

Eurasian Institute Shota Apkhaidze. 

Press-conference was also held by the Union of Unemployed for Employment and head of the Pushkin 

Society Arion Mikhail Aidinov, as well the Congress of National Slavic Peoples of Georgia and 

journalistic investigation agency Time and Space. 

Politician Kakha Kukava was among those that had held press-conference at Sputnik’s office. The 

conference was dedicated to the “prospects of railway opening in South Caucasus” topic. It should be 

noted that it was Kakha Kukava that has participated in the press-tour conducted by Gorchakov 

Foundation in Moscow, and his former party fellow Zaza Abashidze (currently head of the National 

Center of Manuscripts) is a co-founder of Russian-Georgian Public Center along with Gorchakov Fund. 

 



50 
 

Conclusion 
 

The studies have shown there are only two NGOs with open pro-Russian platform operating in Georgia 

- Eurasian Institute and Eurasian Choice. At the same time, there are several other NGOs associated 

with the given organizations, the majority of which was founded after 2013. Despite that the total 

number of organizations with openly anti-Western rhetoric is quite large in Georgia, their founders 

are in most cases represented by the same persons. The activity of Eurasian Institute is primarily 

confined to organizating of seminar-conferences, whereas Eurasian Choice puts greater emphasis on 

protest rallies. Their activities are covered by the partner media outlets Geworld.ge and saqinformi.ge 

Russian organizations cooperating with the Eurasian Institute are Lev Gumilov Center, Scientific 

Society of Caucasiologists (SSC), and International Eurasian Movement. The partner of the latter is also 

Eurasian Choice, which cooperatives with yet another Russian organization Russian World. 

Gorchakov Fund is also one of the actively functioning organizations in Georgia, with the partnership 

of which Russian-Georgian Public Center NGO was founded. The organization was headed by historian 

Zaza Abashidze, which was later appointed director of the National Center of Manuscripts. 

It’s worth mentioning that Russian multimedia project Sputnik is gradually gaining momentum in 

Georgia. The project is the basic locomotive of the Russian propaganda in the world. After having been 

banned broadcasting in Georgia by the GNCC, Sputnik relocated in the web-space, where together 

with text materials they also publish video and photo production, as well as internet-radio programs. 

Small part of the mentioned organizations have declared information on receiving of funds from the 

Russian state budget. However, the information on the financing of their majority is not open. It’s 

interesting that on June 5, information agency Expressnews published an article, with reference to a 

confidential source, according to which, Russian World foundation and Rostelecom LLC-owned by 

Sputnik, had transferred 5 million GEL until May 25, 2015 for the purpose of reinforcing Georgian 

online and electronic media(media outlets geworld.ge and Saqinform received indirect funding from 



51 
 

both organizations) 42. In the meantime, as we have mentioned above, Russian World foundation is also 

one of the partners of the Society of Erekle the Second in Georgia. Ultimately we can say that after 

2013 Russian “soft force” has become especially active in Georgia, relying mainly upon NGOs and 

media organizations to that end. However, despite that the number of such organizations is constantly 

increasing, it should be mentioned that they are principally founded and headed by the same people. 

 

                                                
42 http://epn.ge/?id=7099 


